De (hybride) beroepspraktijk

Afgestudeerde theatermaker-docenten zijn verantwoordelijk voor theatervoorstellingen. Zij geven trainingen, cursussen en workshops. Zij ontwikkelen receptieve theaterprojecten voor grote en middelgrote gezelschappen en ontwikkelen programma’s voor diverse podia en festivals. De theatermaker-docenten zijn tevens werkzaam op scholen (in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of middelbaar en hoger beroepsonderwijs): als theaterdocent, CKV docent, kunstcoördinator, of cultureel ondernemer. Daarnaast werken zij op theaterscholen, op centra voor de kunsten, bij theaterverenigingen en initiëren zij (sociaal) artistieke projecten. Deze plekken kunnen momenteel rekenen op brede belangstelling van zowel de overheid, als het publiek en winnen zienderogen aan populariteit.
De theatermaker-docent beschikt over een autonome visie wanneer het gaat om het toepassen van zijn vak in de kunst en kunsteducatie. Hij/zij werkt daarbij in voortdurende samenspraak met zijn omgeving en is tegelijkertijd zowel pedagogisch, artistiek, sociaal, ambachtelijk als ondernemend actief. De theatermaker-docent richt zich specifiek op de ongetrainde speler. Hij spreekt deze aan als medemaker en samen vanuit diens eigenheid en capaciteiten ontwikkelen ze de voorstelling. De eigenheid en niet-professionaliteit van de medemakers dragen bij aan de uiteindelijke artistieke kwaliteit van het totaal. Centraal in dit alles staat het plezier om te willen verbinden, over te dragen en te creëren.

Delen