Periode, duur
jaar 1, blok 1.1
Studiebelasting
14 les uren + 5 uren zelfstudie
Bijdrage aan de competenties
Zie competentiematrix SCE
Inhoud
Het verkennen en experimenteren met de meest uiteenlopende
materialen.
Concrete leerdoelen
- De student kan binnen een ontwerp, onder gecontroleerde omstandigheden veilig werken.
- De student kent de basisvoorwaarden om veilig op locatie te kunnen werken.
Gebruikte werkvorm
Dagdeel 1 studioles
In studio 4.10 (van tevoren wel reserveren door secretariaat Scenografie)
De studioles is bedoeld om de studenten te leren zelfstandig met licht te werken in alle studio’s
- Infrastructuur studio, uitleg over (multi) bekabeling naar patchpanel op de gang
- Uitleg werking dimmer, aansluiten van licht op dimmers, maximale belasting en principe van patchen
- Theaterspots uitleg, verschillen en toepassing , zodat ze er zelfstandig mee kunnen werken
- Stellen van lampen hoe je totaal/tegen stelt, stellen van profielspots
- Bouwen steiger, veilig gebruik daarvan.
Dagdeel 2 schaaltheater
Bedoeling om bewust te zijn van effecten van de diverse lichtrichtingen, effect van kleurgebruik en leren programmeren op de lichttafel
- Uitleg lichttafel/programmeren
- Uitleg (effecten) lichtrichtingen
- Kleurenleer
- Opdracht om met licht verschillende sferen neer te zetten middels standen en overgangen/timing. Muziek kan daarbij ook een rol spelen.
Dagdeel 3 studioles 2
Deze les is erop gericht te leren werken met beschikbare materialen, verkrijgbaar bij de ATT en bestaat uit 2 onderdelen. De groep wordt in groepjes van 2 opgedeeld en gaat beurtelings , met de volgende onderdelen aan de gang
- Electra: m.b.v. snoer/stekker en fitting een lamp aan de praat krijgen
- Bouwopdracht: Maken van een kubus m.b.v. steigermateriaal , pijpen en hoekstukken. We maken gebruik van 12 dezelfde lengte pijpen, om een vierkant te verkrijgen (kan ook 8 om 4 dezelfde lengte)
- Een constructie van lange steigerpijp maken van de vloer tot aan het grid, die aan het grid worden bevestigd met behulp van steigerpijp klemmen. Op deze twee staanders worden een of twee dwarsliggers bevestigd. Aan deze dwarspijpen worden vervolgens twee handtakels m.b.v. doughty klemmen met een oog bevestigd/ en of een aantal lampen ingehangen
Dagdeel 4
Bedoeld om concreet te werken naar het project Lauf der Dingen middels de volgende onderdelen:
- Verzamelen van spullen die mee zullen gaan.
- Het opknappen en voorbereiden van materiaal dat ingezet gaat worden (denk aan oude hang en sta lampen en andersoortig licht , het maken van schakelaars, knutselen aan platenspelers, stofzuigers etc etc)
- Brandproef: Het in de brand steken van diverse materialen om de reacties te zien en ervaren. Dit gebeurt middels minimaal 10 proefmonsters, (denk aan plastic/touw/folie etc. )
De studenten krijgen een pakketje met de betreffende monsters en deze worden in de decorwerkplaats bij de afzuiging.in brand gestoken en besproken. De bedoeling is om ze bekend te maken met de werking van diverse materiaal/veiligheid. Herhalen van de theorie uit de eerder lessen
Veiligheid: Bespreken waar ze zoal op moeten letten gedurende het project (electra, werken met water, nooduitgangen etc)
Studiemateriaal
Artikelen, aanwezige technieken / materialen binnen de Academie
Wijze van toetsing: Aanwezigheid en klassikale eindbeoordeling project.
Beoordelingscriteria
Aanwezigheid
Wijze van toetsing
Klassikale eindbeoordeling
Opmerking
Dit vak wordt deels gecombineerd met en in de praktijk gebracht in het kader van het ontwerpvak ONTd1.