Periode, duur
Jaar 1 en 2, blok 1.1- 2.4
Studiebelasting
110 lesuren + 80 uren zelfstudie
Bijdrage aan de de competenties
Zie competentiematrix SCE
Inhoud
In de les worden de begrippen behandeld die aan de basis liggen van een tekst- en voorstellingsanalyse. Dit wordt toegepast op verschillende theaterteksten en te bezoeken voorstellingen. Op basis van theaterbezoek worden voorstellingen nabesproken en op basis van kernbegrippen geanalyseerd. Verder worden de belangrijkste theatergroepen en regisseurs in de les besproken en onderzocht.
Concrete leerdoelen
Na afloop heeft de student inzicht in:
- de begrippen drama, theater en dramaturgie
- principes van tekstanalyse en close reading
- de personageontwikkeling en de dramatische structuur van een tekst
- de vaardigheid om mondeling en schriftelijk genuanceerd en met inzicht te spreken over de dramaturgische structuur van een tekst en een voorstelling en de keuze van makers in een enscenering
en is in staat om:
voorstellingen na te bespreken op basis van inhouds- en vormkeuzes
Gebruikte werkvorm
werkgroep, voorstellingsbezoek, kijk- en schrijfopdrachten, onderwijsleergesprek
Studiemateriaal
Voorstellingsbezoeken en theaterteksten
Wijze van toetsing
DRA I wordt beoordeeld aan de hand van opdrachten en het standaard beoordelingsformulier ‘theorievak’.