Periode
Jaar 1, blok 1.1- 1.4

Studiebelasting
44 lesuren + 25 uren zelfstudie

Bijdrage aan de competenties
zie competentiematrix SCE

Samenvatting:
De lessen filosofie in het eerste jaar zijn vooral bedoeld om de studenten kennis te laten maken met diverse filosofische denkkaders, stromingen en denkbeelden ‘van nul tot nu’. De historische ontwikkeling van het denken wordt verbonden met de ontwikkelingen in de kunst in het algemeen, het theater in het bijzonder en de persoonlijke ideeën van de student. Het gaat zowel om het analyseren, formuleren en argumenteren als om het uiten van persoonlijke fascinaties. In het tweede deel van de lessenreeks worden er uitstapjes gemaakt naar hedendaagse vraagstukken in de kunst en samenleving, die op hun beurt weer bevraagd worden vanuit de filosofische denkkaders.  

Concrete leerdoelen  

  1. De student herkent filosofische denkkaders.
  2. De student brengt filosofische denkkaders aan, gekoppeld aan de ontwikkeling van persoonlijke ideeën en fascinaties.
  3. De student verwerft kennis van filosofische denkkaders, stromingen en denkbeelden.
  4. De student leert door middel van analyse, argumentatie en bevraging reflecteren op de historische ontwikkeling van het denken en de verbinding te leggen met kunst en theater.
  5. De student leert naar aanleiding van de lesstof kritisch denken, andere denkbeelden eigen te maken, een beargumenteerde mening te ontwikkelen en deze overdraagbaar te maken.

Gebruikte werkvorm
Werkcolleges en 'ronde - tafel- gesprekken'

Studiemateriaal
Theaterbezoeken, teksten

Wijze van toetsing
De beoordeling aan de hand van het algemene beoordelingsformulier ‘theorievak’ wordt gebaseerd op je aanwezigheid, werkhouding en een individuele schrijfopdracht.

Opmerkingen: Dit vak wordt gegeven in combinatie met studenten van Regie 1.

Delen