Periode, duur
jaar 1, blok 1.3

Studiebelasting    
57 lesuren + 20 lesuren ATKi + + 25 lesuren PRES + 40 uren, zelfstudie

Bijdrage aan de competenties        
Zie competentiematrix SCE

Inhoud
Door zoveel mogelijk met je handen te leren denken kom je tot een kostuumontwerp.

Concrete leerdoelen

  • De student leert denken met zijn/haar handen, leert uitstellen van oordelend denken.
  • De student verwerft ruimtelijk inzicht door direct op het menselijk lichaam te werken en van daaruit te denken.
  • De student komt in aanraking met de ambachtelijke kant van het kostuumvak.
  • De student werkt samen.
  • De studenten krijgen inzicht in eigen en elkaars handschrift.
  • De student maakt verbindingen tussen de ontwerpen en de gekozen ruimte (presentatie).   

Studiemateriaal    
(eigen)beeldmateriaal, inleiding kostuumgeschiedenis, modeltekenen, presentatietechnieken etc

Gebruikte werkvormen   
Opdracht Carly Everaert    
Schetsen maken op een paspop waarbij je vanuit het instinct van overdrijven silhouetten gaat bouwen, waarbij steeds onderdelen van het lichaam worden uitvergroot. De schetsen worden gemaakt met bestaande kledingstukken (grijs herenkostuum). Het herenkostuum wordt uit elkaar gehaald (demontage) en alle kledingonderdelen worden gebruikt om nieuwe, eigen silhouetten te maken (montage). Iedere student maakt minimaal 5 verschillende ruimtelijke (schets)ontwerpen. Daarna voert iedere student 1 schets uit om het draagbaar te maken. De uit te voeren schets wordt gekozen in samenspraak met de docenten en medestudenten om een samenhangende collectie van deze draagbare objecten/kostuums te laten ontstaan.

Opdracht Ellen den Bouwmeester (Kostuumatelier) / ATKi
De opdracht is om een kledingstuk te maken; patroononderdelen worden in ongebleekte uitgeknipt en in elkaar gezet. Dit om een goed inzicht te krijgen in hoe je van plat (het patroon) naar ruimtelijk (bij het maken van kleding het lichaam) gaat. In een later stadium kunnen studenten begeleiding vragen bij het maken van hun eigen kostuumontwerpen bij het kostuumatelier. Hiervoor moeten ze tijdig zelf afspraken maken.

Eindpresentatie / PRES
Om de ontstane, klassikale collectie te presenteren wordt deze in een andere context geplaatst. Samen met een gastdocent bedenken de studenten een eindpresentatie waarvoor de uitgevoerde collectie op diverse locaties wordt gefilmd/gefotografeerd.

Individuele voorbereiding presentatie
Bijhouden en verwerken van het eigen ontwerpproces in een (foto)verslag

Wijze van toetsing     
Ontwerpproces en resultaat worden beoordeeld aan de hand van het standaard beoordelingsformulier ‘ontwerpvak’.

Beoordelingscriteria
Aanwezigheid

Opmerking         
Dit vak wordt ondersteunt met verschillende vakken: o.a. filosofie, theatergeschiedenis, kostuumgeschiedenis, cultuurgeschiedenis, werken met het kostuumatelier van de ATD (ATKi), modeltekenen, presentatietechnieken (PRES).
 

 

Delen