Periode,duur
jaar 1, blok 1.5

Studiebelasting   
30 lesuren + 30 uren zelfstudie

Competenties      
Zie competentiematrix SCE

Inhoud      
Installatie op locatie die een inhoudelijke relatie aangaat tussen kunst, theater en de omgeving, zowel de inhoudelijke, als ook de directe architectonische omgeving van de Academie voor Theater en Dans.

Concrete leerdoelen    

  • De student komt tot de (inhoudelijke) kern van de gekozen locatie, met als doel een beeld te creëren, een (beeld-)installatie buiten de grenzen van het theater.
  • De student leert werken vanuit een inhoudelijk uitgangspunt.
  • De student doorloopt een (individueel) ontwerpproces in een compacte periode, aan de hand van een analyse van een ruimte/plek in- en om het schoolgebouw.

Gebruikte werkvorm     
Aan de hand van een bestudering van een ruimte analyse (architectonisch) en een tekst analyse (theatertekst/ gedicht/ songtekst/ e.a) komen we tot het realiseren van een individuele theatrale installatie die een verbinding aangaat met het gebouw van de theaterschool. We onderzoeken de ‘schil’ van het gebouw. De laag tussen binnen en buiten. Aantasten, doorbreken, verandering van betekenis van de bekende omgeving zijn begrippen die we hanteren.

Studiemateriaal        
Inleiding ruimteanalyse, eigen beeldmateriaal, video materiaal etc.

Wijze van toetsing    
Het vak wordt beoordeeld aan de hand van het standaard beoordelingsformulier ‘ontwerpvak’.    
 
Opmerking       
Ter voorbereiding vinden er een introductie, een les Tekst Analyse en een tentoonstellingsbezoek plaats en een afspraak met René van de huismeesterij. Hij zal met de studenten langs de plekken in school gaan waar ze een installatie willen gaan maken. Hij zal met hen doornemen wat de do's en don'ts daar zijn, in het kader van veiligheid ed.
 

Delen