Periode, duur
Jaar 1, semester 1, 9 bijeenkomsten van 1,5 uur
 

Studiebelasting
13,5 contacturen, 7 uur zelfstudie (onderzoek, literatuur)
 

Bijdrage aan de competenties
1.1; 1.2.; 1.4.; 3.2.; 5.2.; 5.3.; 5.4.; 6.4.;7.1;7.2;7.3;7.4;7.5;7.6 

Inhoud
Het programma verbindt theoretische kennis over theater, theaterrepertoire, de actualiteit en de eigen fascinatie. Elk jaar is een invalshoek, zoals bijv. ‘activisme en ambacht’ richtinggevend voor de aangeboden literatuur, het repertoire dat onderzocht wordt en het onderzoek naar de verbinding met de actualiteit en de eigen fascinatie. 
 

Het onderwijs richt zich op het bespreken van de literatuur, de aangeboden repertoireteksten en de schrijver, periode, stijl en context. Van daaruit wordt een koppeling gemaakt met de actualiteit en de eigen fascinatie van de student. Een individueel onderzoek waarin de eigen fascinatie verbonden wordt met een van de aangeboden repertoireteksten is onderdeel van het onderwijs.  

Leerdoelen  

  1. De student is in staat om repertoireteksten en theaterliteratuur te lezen, te analyseren en te bespreken 

  2. De student is in staat om onderzoek te doen naar een repertoiretekst, in context te plaatsen en te verbinden met de  actualiteit en de eigen fascinatie 

  3. De student is in staat om vanuit dit onderzoek vragen te formuleren voor vervolgonderzoek en werken op de vloer 

  4. De student is in staat om een (artistiek) onderzoek uit te voeren 

Werkvorm
Groepslessen, opdrachten, individueel onderzoek
 

Studiemateriaal
Magda
Romanska:
The routledgecompaniontodramaturgy; 2015
Marianne van kerkhoven: Van het kijken en van het schrijven; 2002
Richard Sennett: De Ambachtsman; 2008
4 repertoireteksten  

Wijze van beoordeling
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en alle opdrachten heeft gedaan, ontvangt de student  feedback/ feedforward van de docent’. De student ontvangt bij deze vakmodule ook feedback op basis van individuele criteria. 


Criteria
De student is in staat om een (artistiek) onderzoek uit te voeren. De student is in staat om het onderzoeksproces inzichtelijk te maken en de uitkomsten van het onderzoek  over te dragen 

Delen