Periode, duur 
Jaar 1: 4 lessen van 2 uur 
 
Studiebelasting 
Jaar 1: 8 contacturen en 8 uur zelfstudie 
 
Bijdrage aan de competenties 
2.1, 3.1, 3.2, 3.5 
 
Inhoud 
Binnen het vak van theaterdocent is het belangrijk dat een student in staat is een inhoudelijke visie en/of de eigen visie ten aanzien van het vak te verwoorden en over te dragen. Binnen deze opdracht doet iedere student dat individueel aan de hand van vakliteratuur. Studenten kiezen in overleg met de docent een boek dat zich richt op het pedagogische aspect of artistiek pedagogische aspect van het vak. Iedere student stelt een presentatie samen. Studenten maken binnen de presentatie een duidelijke keuze voor een vorm. Doel van de vormkeuze is dat de inhoud beklijft bij “het publiek”.  De leerpiramide is daarbij een tool die studenten kunnen gebruiken. Deze piramide van Davis Sousa maakt inzichtelijk wat mensen nodig hebben om informatie te kunnen opslaan/ om te kunnen leren (zie Leerpodium). Alle (audio-visuele) middelen zijn bij de opdracht toegestaan. 
 
Leerdoelen 
De student

  • kan de visie afkomstig uit vakliteratuur verwoorden en overdragen. 
  • kan vanuit zijn/haar eigen (artistiek) pedagogische visie reageren op de visie van de schrijver. 
  • kan een heldere vormkeuze maken ten aanzien van de overdracht van zijn/haar vverhaal. 
  • kan in samenwerking met jaargenoten een beoordelingsinstrument ontwikkelen afgestemd op de leerdoelen en de criteria die getoetst moeten worden 

Werkvormen 
Presentatieopdracht, gezamenlijke verkenning van werkvormen en thema’s zoals interactiviteit, motorisch moment van de les. 
 
Studiemateriaal

  • Het Puberend brein, Eveline Crone 

  • The heart of teaching : empowering students in the performing arts, Whang 

  • The corporate tribe, Brain en Kramer 

  • Grote pedagogen in klein bestek, Kroon en Levering 

  • De 100 talen van kinderen, Edwards, Gandini, Forman 


Wijze van beoordeling 
Indien minimaal 90 % aanwezig en alle verplichtingen heeft gedaan ontvangt de student feedback en feedforward op basis van de criteria. 
De beoordelingsmethodiek wordt voor de start van de eerste presentatie, door de studenten, ontwikkeld en vastgelegd. 
Er zal worden beoordeeld op de volgende criteria: (jaar 1: 1+2) (jaar 2: 1tm7):
 

  1.  In hoeverre wordt de visie van de schrijver helder weergegeven? 

  2. In hoeverre is de student in staat met een eigen visie te reageren op de visie van de schrijver? 

  3. In hoeverre is de student in staat zijn/haar waardering voor het boek te onderbouwen? 

  4. In hoeverre draagt de vorm van de presentaties bij aan de overdracht van de inhoud? 

  5. In hoeverre beklijft de inhoud als gevolg van een keuze m.b.t. de vorm van de presentatie? 

  6. Kwaliteit van de presentatie (inzet middelen, overdracht, opbouw, etc). 

  7. In hoeverre is de student in staat om antwoord te geven op de vragen vanuit “het publiek”? 

Opmerking 
In beide studiejaren geeft de student een bookreport presentatie. Er is een koppeling met het vak Kunst Algemeen in jaar 2. 
 

 

Delen