Periode, duur
Jaar
1,semester 2, 3 bijeenkomsten
 

Studiebelasting
3 bijeenkomsten van 3 uur, 5 uur zelfstudie
 

Bijdrage aan competenties
1.1; 1.2.; 1.4.; 3.2.; 5.2.; 5.3.; 5.4.; 6.4.; 7.1;7.2;7.3;7.4;7.5;7.6 

Inhoud
De hedendaagse kunstproductie is veelzijdiger dan ooit en vraagt voortdurend om nieuwe manieren van kijken, luisteren en ervaren. Termen als
thesocial turn, theeducational turn en relationalaestheticsduiden erop dat de omgang van kunstenaars met hun publiek en de samenleving is veranderd.  

Er is een toenemende behoefte om de whitecubevan het museum of de black box van het theater te verlaten en het publiek actief op te zoeken en als medemaker te betrekken. Men werkt op locatie of met amateurs – het werk is interdisciplinair of interactief. Hierdoor verschuiven de posities van kunstenaar, kunstwerk en toeschouwer. Wat betekent dit voor de toekomst van de creative producer?  

In deze leerlijn behandelen we de relaties tussen kunst en politiek en tussen autonomie en engagement. Dit wordt onderzocht aan de hand van diverse esthetische en filosofische teksten die het maatschappelijk belang van kunst onderzoeken en beschrijven. Termen als community art, artistieke autonomie, maatschappelijke kunst en politiek engagement evenals het ontisch- en ontologische niveau van kunst en het begrip relationaliteitworden nader onderzocht vanuit de interculturele filosofie. Studenten worden uitgedaagd de verschillende denktradities die ten grondslag liggen aan de westerse, Afrikaanse en Zuid- Amerikaanse filosofie te onderzoeken om ze vervolgens met elkaar in dialoog te brengen en te kijken wat dit betekent voor ons begrip van werkelijkheid, politie, tijd, kennis en esthetiek. Termen die hierbij onderzocht worden zijn o.a. (post-)abyssaal denken, relationaliteit, binaire oppositionaliteit, binaire complementariteit en intersectionaliteit  

Leerdoelen

  1. De student heeft kennisgenomen van de aangeboden literatuur en kan deze kennis omzetten en gebruiken in een dialoog over kunst en kunstenaarschap in deze tijd 

  2. De student heeft een visie ontwikkeld over de positie van de kunst en kunstenaar in deze tijd 

  3. De student weet filosofische bronnen te vinden en te gebruiken voor de eigen ontwikkeling en de visie op het vak van de theaterdocent 

Werkvorm(en)
Zelfstudie, werkgroepen, discussievormen
 

Studiemateriaal
Pascal Gielen (2011) ‘Mapping Community Art’. In: Paul de Bruyne en Pascal Gielen (red.)
Community Art. The Politics of Trespassing. Amsterdam: Valiz, p. 16-33. 
Lara Staal (2018) 'Vergeet autonomie: ideologie is overal’. In: Rekto:Verso: https://www.rektoverso.be/artikel/vergeet-autonomie-ideologie-is-overal 
Hoofdstuk 3 Het relationele paradigma (pagina 77-104) uit: Aukje van Rooden (2015) Literatuur, autonomie en engagement. Pleidooi voor een nieuw paradigma. Amsterdam. Amsterdam University Press. 
New World Summit(Rojava, 2015) van Jonas Staal 
Chris Keulemans (2015) ‘Charlie Chaplin is een Koerd’, De Groene Amsterdammer, 12 november 
Een interview met Jonas Staal door Ernst van den Hemel, gepubliceerd in Alain Badiou (2012) Inesthetiek: filosofie, kunst, politiek. Octavo publicaties. 
Jonas Staal (2016) ‘IDEOLOGY = FORM’, e-flux journal #69 
Sophie BósèdéOlúwolé (n.a.v. haar boek Socrates en Òrúnmìlà, 2017)https://www.facebook.com/DeWereldMorgen/videos/10155333941165469/ 
Sophie BósèdéOlúwoléSocrates en Òrúnmìlà – Wat we van Afrikaanse filosofie kunnen leren (2017): https://www.uitgeverijtenhave.nl/boek/socrates-en-orunmila/.
RolandoVázques (2012): Towards a DecolonialCritique of Modernity. BuenVivir, RelationalityandtheTask of Listening. RolandoVázquez. Roosevelt Academy, University of Utrecht. 
filmMalcolm X van Spike Lee (1992). 
TED talk The urgency of intersectionalityvan KimberléCrenshaw. Deze TED talk te zien via:
https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality/discussion 
Nikki Giovanni  (…) ‘His name is Malcolm’ 

Wijze van beoordeling
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en alle opdrachten heeft gedaan, ontvangt de student  feedbackfeedforward van de docent’.
 

 

 

Delen