Periode, duur
Jaar 1, semester
2, wisselende dagindeling, weekend
OerolFestival

Studiebelasting
50 contacturen en 2
0 uur zelfstudie
 

Bijdrage aan competenties
1.1, 1.2., 1.4., 3.2., 3.5., 3.6., 5.1., 5.2., 5.3., 5.4., 5.6.

Inhoud
In
vorige onderwijsmodules zijn vaardigheden ontwikkeld rondom het vak theaterdocent/theatermaker. Binnen deze module wordt een verbinding gelegd tussen dat wat geleerdis, de positie die de student met de uitoefening van het vak wil gaan innemen in de maatschappij en de persoonlijke drijfveren om het vak uit te oefenen. Het is daarmee tevens bedoeld om te ontdekken welke ingang de student vindt om het eindwerk in te richten. 
 

Het uitvoeren van een zelfgekozen (artistiek) onderzoek met als resultaat een presentatie voor medestudenten en docenten. Onderdeel van dit onderzoek is minstens één interview met een professional buiten de opleiding en minstens twee literatuurbronnen. Uitgebreide toelichting op dit onderzoek. 

De module heeft een aantal componenten:
Het ontwikkelen van vaardigheden om een (artistiek) onderzoek uit te voeren
Het bijhouden van een logboek over de vorderingen van je onderzoek
Het ontmoeten en bezoeken van een aantal inspiratoren/kunstinstellingen
Literatuuronderzoek 

De module sluit af met presentaties van de onderzoeken op het eiland Terschelling ten tijde van het Oerolfestival. 

Leerdoelen 

  1. De student kan communiceren waarom hen het vak van theaterdocent wil uitoefenen, welke verbinding dit heeft met de eigen persoon en met een vraag vanuit de maatschappij 

  2. De student kan een artistiek onderzoek uitvoeren en heeft een actieve houding bij het uitvoeren daarvan. 

  3. De student kan een presentatie samenstellen die communiceert met het publiek 

  4. De student kan een logboek bijhouden over het proces  

  5. De student kan reflecteren op het eigen proces en behaalde resultaten 

Werkvorm
Klassikale opdrachten, praktijkbezoeken, individuele begeleiding, onderzoek, peer-
to-peer
 

Studiemateriaal
Verschillende beleidsplannen
Lucas De Man
‘ Ik weet niet dus ik ben’

Hanna Timmers Columns TM over sociaal artistiek werken
Theory of Change. Een handleiding om verandering te begrijpen en impact te realiseren
Individuele literatuur per onderzoek 

Wijze van beoordeling
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en alle opdrachten heeft gedaan, ontvangt de student feedback / feedforward van de docent’. 

Criteria

Kritisch reflectief en onderzoekend
 

  • De student kan helder communiceren waarom hij/zij het vak van theaterdocent wil uitoefenen. 
  • De student heeft een pro-actieve werkhouding om het onderzoek uit te voeren. 
  • Omgevingsgericht 
  • De student kan helder communiceren welke betekenis hij/zij daarmee in de maatschappij wil krijgen 

Artistiek 

  • De student heeft een (artistiek) onderzoek uitgevoerd en daar zichtbare stappen in gezet. 
  • De student heeft minimaal een gesprek gevoerd met iemand van buiten de opleiding die een bepaald inzicht kan bieden op het onderzoek. 
  • De student heeft minimaal twee literatuurbronnen gebruikt bij het onderzoek. 
  • De student heeft een logboek bijgehouden volgens de richtlijnen van de opdracht ter ondersteuning van het (artistiek) onderzoek. Het logboek geeft inzicht in de stappen die gezet zijn. 

Pedagogisch Didactisch 

  • De student heeft een vakkundige presentatie van dit onderzoek uitgevoerd voor mede-studenten en docenten. 
  • De presentatie is met zorg voorbereid en geeft een beeld van de visie van de student op het vak van theaterdocent en wat hij/zij daarmee wil bereiken. 
  • De presentatie communiceert met het beoogde publiek (mede-studenten/docenten).
Delen