Periode, duur
Jaar 1, semester 2, 9 weken (4 uur p/w) + weekend
Studiebelasting
52 contacturen en 15 uur zelfstudie
Bijdrage aan de competenties
1.1,1.2,1.3., 1.4, 2.1, 2.2, 2.3., 2.4., 3.2, 3.3, 5.1.
Inhoud
Dit project richt zich op het ontwerpen en geven van lessen in het primaire onderwijs. In het project Maken vanuit bronnen is het makerschap onderzocht in relatie tot een zelfgekozen bron. In dit blok gaan we, vanuit dat makerschap, ons verhouden tot vragen uit het reguliere lagere onderwijs. Uitgangspunt is wederom de makende docent maar nu in relatie tot een groep kinderen plus een specifieke vraag vanuit de groepsleerkracht en/of de school. In dit blok wil ik je laten ervaren dat je makerschap op een wellicht onverwachte manier wordt verrijkt door aan te sluiten bij thema’s, onderwerpen en vragen uit het reguliere onderwijs. We gaan de dramaturgie van een les onderzoeken. Deze dramaturgie kent een heldere structuur die uiteindelijk bij de doelgroep een vrijheid van denken en werken oplevert. We gaan op zoek naar deze vrijheid in structuur. Inspiratie is het Stel je voor programma van Maas theater en dans. Maas werkt in Rotterdam op 20 lagere scholen met het Stel je voor programma. Dit programma is ontstaan vanuit het Cultuureducatie Met Kwaliteit traject van het Fonds Cultuurparticipatie en de gemeente Rotterdam. Maas is een podium en een gezelschap van professionele makers die theater en dans maken voor kinderen, jongeren, jongvolwassenen, hun familie en vrienden. Dit gretige, brutale en kwetsbare publiek is altijd de bron, bij alle voorstellingen, programma’s, educatie en talentontwikkeling.
Leerdoelen
De student kent eigen kracht en valkuilen in presence, en weet hoe je deze in kan zetten als je met een groep kinderen werkt.
De student kan jongleren met de variabelen in het onderwijs, d.w.z. je eigen presence, je lesontwerp en de actualiteit van de klas en de school
De student kan een zelfgekozen bron vertalen naar de kinderdoelgroep en met hen in 4 uur een theatrale presentatie maken.
De student kan een les ontwerpen die een makende dramaturgie heeft en waarin structuur en vrijheid hand in hand gaan. De vraag van de leerkracht is meegenomen in het lesontwerp toont aan dat hij in theorie de basisvoorwaarden kan toepassen voor het lesgeven in het speciaal onderwijs
Werkvorm
Instructie/ theorieoverdracht/ maakopdrachten, oefeningen op de vloer/ maakopdrachten/ praktijkopdrachten
Wijze van beoordeling
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en aan alle opdrachten heeft voldaan, ontvangt de student feedback/ feedforward van de docent’.
Criteria
Ontwerpen van lesopzet:
De lesopzet heeft een onderzoekende structuur en geeft inzicht hoe de student de vraag van de school artistiek heeft proberen om te zetten.
De student is in staat op eigen ontwerp te reflecteren. Dit kan in de tweede les van duo maatje eventueel worden meegenomen.
Werken in de klas:
De student is in staat op een inspirerende manier les te geven, is in staat contact te maken met de leerlingen en durft risico’s te nemen
De student weet een veilige werksfeer te creëren en daarbinnen zijn /haar opvatting over klasse management in te zetten.
De student durft te jongleren met de variabelen die in het onderwijs langskomen. Dat zijn; de eigen attitude, de sfeer in de groep, de houding van de groepsleerkracht. Plus de kwaliteit van zijn eigen lesontwerp.
Maakweekend proces en presentatie:
De student is in staat zijn eigen fascinatie om te zetten naar een actieplan voor 2 maal 2 uur. Hierin vertaalt hij/zij de eigen bron naar opdrachten en acties met de doelgroep.
De student is in staat de kinderen te inspireren en te verleiden met hem op een veilig theatraal avontuur te gaan.
De student is in staat om zijn vakmatige, ambachtelijke vaardigheden in te zetten en die te vertalen naar de kinderen.
De student is in staat goed te kijken wat de kinderen aanbieden, de kwaliteit en theatraliteit ervan te zien en dat op te nemen in het plan en de presentatie.
De student is in staat een theatrale presentatie te maken waarin de kinderen in hun kracht staan en plezier hebben in wat ze doen.
Opmerking
De module is een vervolg op het project Maken vanuit een bron en de lessen overdracht in jaar 1, semester 1