Leerjaar, periode
Jaar 1, 2de semester
Studiebelasting
contacttijd 9 uur
Bijdrage aan de competenties
1.1, 1.2, 1.3, 3.3, 5.1
Inhoud
In het vak stem staan enkele domeinen centraal die in onderlinge samenhang worden onderzocht:
· Lichaam
· Adem
· Klein mechanisme
· Groot mechanisme
· Vocale compositie
· Creëren
· Overdracht
Elk domein kent een verzameling aan theorie, technieken en werkmateriaal. Vanuit verschillende methoden en invalshoeken wordt de studenten de materie aangeboden, zodat zij de kwaliteiten en mogelijkheden van hun vocale instrumentarium kunnen onderzoeken.
De stemtraining richt zich op de ontwikkeling van de vocale vaardigheden van de student op zowel technisch, expressief als theatraal niveau. Daarnaast is de vertaling naar verschillende creatie- en overdrachtsvormen een zeer belangrijk aspect.
Studenten worden door docent ondersteunt en begeleid in de vertaling van de aangeboden materie naar eigen praktijk als maker en docent. Daartoe krijgen ze elke les input.
In de lessen worden in afwisseling vijf werkprocessen belicht:
Verbreding, van alle facetten van de stem.
Verdieping, van inzichten en technieken.
Verbinding, van kennis en kundigheid met eigen vocale kwaliteiten.
Vertaling van de verworven vaardigheden naar verschillende theatrale vormen en media.
Verfijning, opdat techniek en bezieling met elkaar worden verbonden.
Leerdoelen
De student:
- Werkt vanuit verbeeldingskracht en vertaalt deze naar theatraal handelen in een artistiek product.
- Demonstreert een actieve en onderzoekende houding, zowel individueel als in samenwerkingsverband.
- Kan reflecteren op zijn/haar ontwikkeling ten aanzien van de aangeboden materie en maakt gebruik van feedback en feedforward.
- Kan stemtechnieken hoorbaar toepassen tijdens de uitvoering van een artistiek product.
- Kan in een performance een tekst vocaal vormgeven met muzikaal compositorische elementen.
- Kan de aangeboden materie vertalen naar eigen media en praktijk als maker en docent.
Literatuur:
Stemsyllabus, samengesteld door docent welke de studenten digitaal ontvangen. Studenten kunnen ook eigen bijdragen leveren ter actualisatie van de syllabus. Ook ontvangen de studenten gedurende het traject een serie digitale artikelen om de inhoud van het leertraject te expliciteren. De studenten ontvangen eveneens digitaal werkmateriaal zoals gedichten, klassieke en moderne monologen, hoorspelen, oefeningen/opdrachten en dergelijke meer.
Werkvormen
De het traject worden de lessen aangeboden in groepsverband. Hierin wordt er veel samengewerkt, de materie verkend en is er een afwisseling tussen oefeningen, opdrachten, instructie en training. Er is audiovisueel materiaal beschikbaar ter ondersteuning van de behandelde onderwerpen. Elke les kent een afwisseling in materiaal lezen, bekijken, beluisteren, oefeningen, opdrachten en uitvoeren in verschillende samenstellingen van studenten.
Opdrachten/Wijze van toetsing
Gedurende het traject ontvangen de studenten feedup, feedback en feedforward ten aanzien van de gestelde criteria. Aan het einde van het traject schrijft de student een evaluatie waarin nader op de criteria en de processen wordt ingegaan. De docent vult deze aan en gebruikt de evaluatie van de student als vertrekpunt voor de eindevaluatie en beoordeling. Het doel hiervan is dat student en docent gezamenlijk tot een beschouwing komen en ook samen de aandachtspunten formuleren. Dit biedt de student de kans om zicht en verantwoordelijkheid op het eigen ontwikkelingsproces te behouden.
Criteria
- Werkt vanuit verbeeldingskracht en vertaalt deze naar theatraal handelen in een artistiek product.
- Demonstreert een actieve en onderzoekende houding, zowel individueel als in samenwerkingsverband.
- Kan reflecteren op zijn/haar ontwikkeling ten aanzien van de aangeboden materie en maakt gebruik van feedback en feedforward.
- Kan stemtechnieken hoorbaar toepassen tijdens de uitvoering van een artistiek product.
- Kan in een performance een tekst vocaal vormgeven met muzikaal compositorische elementen.
- Kan de aangeboden materie vertalen naar eigen media en praktijk als maker en docent.