Periode, duur
Jaar 
1 , semester 2, 3 lessen van 3 uur.
 

Studiebelasting
Contacttijd 9 uur en zelfwerktijd
 

Bijdrage aan de competenties
2.1,2.2,2.3, 3.1,3.2,3.3,3.4,4.1,5.1,6.6 

Inhoud
B
innen de groepsdynamica zijn er verschillende fases. De eerste fase gaat over het persoonlijke. De tweede fase richt zich op interactie. In de derde fase kan de student uitzoomen en kan je het totaal overzien en bekijken. De studenten hebben voor deze lessen de eigen ervaring nodig, de confrontatie met de ander en kennis over groepsdynamica.
De maker-docent-creator bevindt zich altijd in een groepsdynamisch proces. Dit proces komt voort uit verschillende contexten en bde variabelen verschillen in iedere context.De student leert groepsprocessen te analyseren. Samen met zicht op de eigen identiteit als begeleider, zorgt dit ervoor dat de student grip kan krijgen op groepsprocessen waardoor de student deze op inclusieve wijze kan inrichten. 

Leerdoelen 

  •  De student heeft kennis over verschillende theoriën m.b.t. groepsdynamica 

  • De student kan zijn eigen rol binnen de groep analyseren en verwoorden 

  • De student kan zijn eigen ervaring extrapoleren naar andere situaties  

 

Werkvorm(en)
Bronbespreking, intervisie (drie stappen methode en thema gecentreerd) , methodes, reflectie-instrument, gevoelsthermometer
 

Studiemateriaal
Fases van groepsvorming, Tuckman Kaos Pilot, Grip op de groep, Belbin rollen, Roos van Leary, Cirkel van betrokkenheid en invloed.
 

Wijze van beoordeling
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en alle opdrachten heeft gedaan, ontvangt de student feedback/ 
feedforward van de docent’. 
 

Criteria

  • De student laat zien dat de student veranderingen kan integreren, kan vormgeven en kan toelichten  (lerend vermogen) 

  • De student kan reflecteren op de theoretische kennis die wordt aangeboden en kan deze toepassen in de praktijk 

  • De student kan kennis en omgevingsbewustzijn integreren en diens attitude daarop aanpassen 

  • De student kan een veilige sfeer creëren binnen een groep en zorgdragen voor vertrouwelijkheid 

 

Opmerkingen: Er is een koppeling tussen Overdracht Groepsdynamica Kaos Pilot en Interpersoonnlijk Sensitief. 

Delen