Periode, duur
Jaar 2, semester 1, 4 dagen x 8 uur , 1 x weekend
Studiebelasting
48 contacturen en 4 uur zelfstudie
Bijdrage aan de competenties
1.1, 1.2. 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 2.1, 4.1, 5.1, 5.2, 6.1,6.2,6.3,6.4,6.5,6.6.
Inhoud
Het programma van het fundament richt zich op de voorwaarden voor het studeren in jaar 2. Binnen het fundament richten we ons op een inhaaalprogramma Concept en Vloer (i.v.m. Corona uitgesteld in het vorige studiejaar). In een korte tijd leert de student wat nodig is om gebruik te kunnen maken van alle (technische) faciliteiten, maakt de student kennis met de onderwijsfilosofie van KAOS Pilot, maken we een start met het taalbevorderingsprogramma, starten we de spellijn, geven we een introductie op de digitale leeromgeving (Leerpodium) , nemen we de student mee in een vormgevingsworkshop waarbinnen de student het geleerde tijdens de technische veiligheidsworkshops ook direct leert toepassen en starten we met een eerste praktijkgesprek met de praktijkbegeleider zodat deze kan helpen met het opzetten van de praktijkplekken en de werkwijze kan delen zoals we die toepassen in de praktijk.
Het programma kent negen onderdelen:
Veiligheid
Technische voorzieningen
Taalworkshop ( in kaart brengen startpositie)
Introductie in KAOS
Basis Didactiek (in verband met lesgeven in praktijk)
Spel Mime
Vormgeving
Praktijk
Leerpodium
Leerdoelen
De student
De student kan de technische infrastructuur van de studio’s op een veilig manier inzetten ten behoeve van gebruik van licht en techniek.
De student heeft kennis van de veiligheidsvoorschriften voor het werken met licht en geluid
De student kan met vormgevingsmiddelen, een eenvoudig onderzoek doen
De student kent de basisprincipes van KAOS Pilot
De student kan vanuit eigen specialisme binnen theater eenvoudige lesopdrachten ontwerpen en uitvoeren
De student kan in samenwerking met de docent de eigen startpositie t.a.v. taalbeheersing definiëren
De student kan de Balinth intervisie methodiek toepassen
De student kan berichten plaatsen op de persoonlijke portfoliopagina van Leerpodium
De student kan informatie ophalen via de digitale leeromgeving Leerpodium
Werkvorm
Klassikale opdrachten, instructie, toepassingsopdrachten, intervisie, onderzoek
Studiemateriaal
Reader techniek
https://www.coachy.nl/intervisiemethodieken/
https://www.begeleidingsmethoden.nl/intervisie.htm
https://www.watbezieltons.nu/index.php/kaos-pilots/
Wijze van beoordeling
KAOS Pilot peer- evaluatie
Beoordelingscriteria
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en alle opdrachten heeft gedaan, ontvangt de student mondelinge feedback/ feedforward van verschillende docenten.
KAOS Pilot peer- evaluatie
Werken met intervisiemethodieken komt gedurende de gehele studie terug. De veiligheidslessen zijn de basis voor het gebruik van alle faciliteiten, de taallijn, KAOS Pilot, intervisie en de spellijn lopen door gedurende de twee jaar