Periode, duur 
Jaar 2, semester 1, 4 dagen x 8 uur , 1 x weekend 

Studiebelasting 
48 contacturen en 4 uur zelfstudie 
 
Bijdrage aan de competenties 
1.1, 1.2. 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 2.1, 4.1, 5.1, 5.2, 6.1,6.2,6.3,6.4,6.5,6.6. 

Inhoud
Het programma van het fundament richt zich op de voorwaarden voor het studeren in jaar 2. Binnen het fundament richten we ons op een inhaaalprogramma Concept en Vloer (i.v.m. Corona uitgesteld in het vorige studiejaar). In een korte tijd leert de student wat nodig is om gebruik te kunnen maken van alle (technische) faciliteiten, maakt de student kennis met de onderwijsfilosofie van KAOS Pilot, maken we een start met het taalbevorderingsprogramma, starten we de spellijn, geven we een introductie op de digitale leeromgeving (Leerpodium) , nemen we de student mee in een vormgevingsworkshop waarbinnen de student het geleerde tijdens de technische veiligheidsworkshops ook direct leert toepassen en starten we met een eerste praktijkgesprek met de praktijkbegeleider zodat deze kan helpen met het opzetten van de praktijkplekken en de werkwijze kan delen zoals we die toepassen in de praktijk. 

Het programma kent negen onderdelen: 

  • Veiligheid 

  • Technische voorzieningen 

  • Taalworkshop ( in kaart brengen startpositie) 

  • Introductie in KAOS 

  • Basis Didactiek (in verband met lesgeven in praktijk) 

  • Spel Mime 

  • Vormgeving 

  • Praktijk 

  • Leerpodium

Leerdoelen 
De student

  1. De student kan de technische infrastructuur van de studio’s op een veilig manier inzetten ten behoeve van gebruik van licht en techniek.  

  2. De student heeft kennis van de veiligheidsvoorschriften voor het werken met licht en geluid 

  3. De student kan met vormgevingsmiddelen, een eenvoudig onderzoek doen 

  4. De student kent de basisprincipes van KAOS Pilot 

  5. De student kan vanuit eigen specialisme binnen theater eenvoudige lesopdrachten ontwerpen en uitvoeren 

  6. De student kan in samenwerking met de docent de eigen startpositie t.a.v. taalbeheersing definiëren  

  7. De student kan de Balinth intervisie methodiek toepassen 

  8. De student kan berichten plaatsen op de persoonlijke portfoliopagina  van Leerpodium 

  9. De student kan informatie ophalen via de digitale leeromgeving Leerpodium 

Werkvorm 
Klassikale opdrachten, instructie, toepassingsopdrachten, intervisie, onderzoek

Studiemateriaal 
Reader techniek

https://www.coachy.nl/intervisiemethodieken/ 
https://www.begeleidingsmethoden.nl/intervisie.htm
https://www.watbezieltons.nu/index.php/kaos-pilots/ 

Wijze van beoordeling 
KAOS Pilot peer- evaluatie 

Beoordelingscriteria 
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en alle opdrachten heeft gedaan, ontvangt de student mondelinge feedback/ feedforward van verschillende docenten.
KAOS Pilot peer- evaluatie 
 

Werken met intervisiemethodieken komt gedurende de gehele studie terug. De veiligheidslessen zijn de basis voor het gebruik van alle faciliteiten, de taallijn, KAOS Pilot, intervisie en de spellijn lopen door gedurende de twee jaar  

Delen