Periode, duur
Jaar 2, semester 1, 8 bijeenkomsten van 1,5 uur, 1 (gedeeld) weekend 

Studiebelasting
20 contacturen en 8 uur zelfstudie 

Bijdrage een competenties
 1.1,1.2,1.3,1.4,1.5,5.1,7.1,7.2,7.3,7.4,7.5,7.6 

Inhoud
In de eerste helft van het tweede jaar staat in het kunst-en theorie onderwijs de dramaturgie en de dramaturgische positie van de theaterdocent bij het maken van theater centraal. We doen dit door literatuur over dramaturgie en de dramaturgische positie te bestuderen, door een dramaturgische begrippenlijst te onderzoeken, door een korte presentatie op basis van een bron dramaturgisch te onderzoeken en te ontwikkelen en door praktische werkvormen in te zetten om de dramaturgie toe te passen. Deze praktische werkvormen zijn het zelf schrijven van toneeldialogen, het door-ontwikkelen van korte presentaties en het bestuderen van voorstellingen.   

Leerdoelen 

De student 

  1. Kent dramaturgische begrippen en kan ze in analyses en gesprekken toelichten 
  2. Heeft een dramaturgische houding bij het ontwikkelen van een voorstelling onderzocht 
  3. Heeft vaardigheden ontwikkeld hoe de dramaturgische begrippen en denkwijze toe te passen zijn in de eigen praktijk 

Werkvormen
Werkgroepen, zelfstudie, vloeropdrachten 

Studiemateriaal
Dieleman, Cock, e.a. Inleiding in de dramaturgie. Amsterdam, 2020(enkele gedeeltes) 
Aristoteles, Ars Poetica. Amsterdam, 2018
Chistophe, Nirav. Tienduizend Idioten. Utrecht, 2018  
Begrippenlijst Broek van den Jos, e.a. Beeldtaal. Amsterdam, 2019 

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%) en alle opdrachten heeft gedaan.
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en alle opdrachten heeft gedaan, ontvangt de student  feedback/ feedforward van de docent

Delen