Periode, duur
Jaar 2, 4 lessen van 2 uur
Studiebelasting
8 contacturen en 12 uur zelfstudie
Bijdrage aan de competenties
1.1,1.2,1.3,1.4,2.1,2.3,2.4,3.1,3.2,3.3,5.1,5.6,7.1,7.2,7.3,7.4,7.5,7.6
Inhoud
Binnen het vak van theaterdocent is het belangrijk dat een student in staat is een inhoudelijke visie en/of de eigen visie ten aanzien van het vak te verwoorden en over te dragen. Binnen deze opdracht doet iedere student dat individueel aan de hand van vakliteratuur. Studenten kiezen in overleg met de docent een boek dat zich richt op het pedagogische aspect of artistiek pedagogische aspect van het vak. Iedere student stelt een presentatie samen. Studenten maken binnen de presentatie een duidelijke keuze voor een vorm. Doel van de vormkeuze is dat de inhoud beklijft bij “het publiek”. De leerpiramide is daarbij een tool die studenten kunnen gebruiken. Deze piramide van Davis Sousa maakt inzichtelijk wat mensen nodig hebben om informatie te kunnen opslaan/ om te kunnen leren (zie Leerpodium). Alle (audio-visuele) middelen zijn bij de opdracht toegestaan.
Leerdoelen
De student:
De student kan vanuit zijn/haar eigen (artistiek) pedagogische visie reageren op de visie van de schrijver.
De student kan een heldere vormkeuze maken ten aanzien van de overdracht van zijn/haar verhaal.
De student kan in samenwerking met jaargenoten een beoordelingsinstrument ontwikkelen afgestemd op de leerdoelen en de criteria die getoetst moeten worden
Werkvormen
Presentatieopdracht, gezamenlijke verkenning van werkvormen en thema’s zoals interactiviteit, motorisch moment van de les.
Studiemateriaal o.a.
- Het Puberend brein, Eveline Crone
- The heart of teaching : empowering students in the performing arts, Whang
- The corporate tribe, Brain en Kramer
- Grote pedagogen in klein bestek, Kroon en Levering
- De 100 talen van kinderen, Edwards, Gandini, Forman
Wijze van beoordeling
Indien minimaal 90 % aanwezig en alle opdrachten heeft gedaan ontvangt de student feedback en feedforward op basis van de criteria.
Beoordelingscriteria
De beoordelingsmethodiek wordt voor de start van de eerste presentatie, door de studenten, ontwikkeld en vastgelegd. Er zal worden beoordeeld op de volgende criteria:
- In hoeverre wordt de visie van de schrijver helder weergegeven?
- In hoeverre is de student in staat met een eigen visie te reageren op de visie van de schrijver?
- Kwaliteit van de presentatie (inzet middelen, overdracht, opbouw, etc).
- In hoeverre is de student in staat om antwoord te geven op de vragen vanuit “het publiek”?
In beide studiejaren geeft de student een bookreport presentatie. Er is een koppeling met het vak Kunst Algemeen in jaar 2.