Periode, duur
Jaar 1 en jaar 2, 2de semester
Studiebelasting
2 uur contacttijd en 12 uur zelfstandig werken
Bijdrage aan de competenties
2.1, 2.2, 2.3, 2.5, 3.2, 3.3, 3.6, 5.1,
Inhoud
Veel scholen baseren zich, als het gaat om de inhoud en de vorm van hun onderwijs, op het gedachtegoed van pedagogen uit het verleden. Imam Al-Ghazzali, Friedrich Wilhelm August Fröbel, Maria Montessori en Paulo Freire drukken op dit moment een stevige stempel op het onderwijs in de gehele wereld.
In oude teksten over opvoeding kun je inzichten vinden die naadloos aansluiten bij je eigen ideeën. Soms wekken ze verwondering omdat je je realiseert dat wat nu vanzelfsprekend is ooit gloednieuw was. Maar oude pedagogische inzichten kunnen ook tot nadenken stemmen doordat ze juist haaks staan op alles wat we tegenwoordig vanzelfsprekend vinden.
In deze Duo module doen we kennis over deze pedagogen op en passen we deze kennis toe met als doel het aanscherpen van je pedagogisch denken.
Leerdoelen
De student kan zijn learning edge benoemen
De student kan inzichten verkregen uit bronnen vertalen naar zijn pedagogische praktijk
De student kan kennis over pedagogen vertalen naar zijn eigen pedagogisch signatuur
De student kan onderzoek verrichten naar een pedagoog en deze digitaal communiceren met studiegenoten
De student kan onderzoek verrichten en de uitkomsten op heldere wijze communiceren met jaargenoten
Werkvorm(en)
Dialoog, onderzoek, toepassen pedagogische principes in praktijk,
Studiemateriaal
Grote pedagogen in klein bestek.
Wijze van beoordeling
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en aan alle opdrachten heeft voldaan, ontvangt de student feedback/ feedforward van de docent’.
Criteria
De student kan een koppeling leggen tussen theorie en de eigen praktijk
De student kan eenvoudig onderzoek verrichten en dit onderzoek overdragen aan studiegenoten
De student kan theoretische kennis in combinatie met de eigen visie t.a.v. die kennis, overdragen door middel van een inspiratiepagina