Periode, duur
Gedurende de gehele opleiding, 4 bijeenkomsten van 3 uur  

Studiebelasting
6 uur contacturen per jaar in groepsverband
8 uur zelfstudie
Individuele trajecten afhankelijk van niveau en leerdoelen gekoppeld aan het P.O.P 

Bijdrage aan de competenties
1.1, 3.1; 3.2; 3.4.; 3.6.; 4.3 , 5.1,5.4,6.4,

Inhoud
Het taalonderwijs is erop gericht dat studenten zich kunnen ontwikkelen op het gebied van hun schriftelijke en mondelinge taalbeheersing toewerkend naar een niveau bij uitstroom dat vergelijkbaar is met het taalniveau B2. Met behulp van een ‘taalbeoordelingsformulier’ bepaalt de student samen met de docent bij de intake het niveau bij de start van de studie en spreekt leerdoelen af die gekoppeld worden aan het P.O.P. Bij eventuele dyslexie en Nederlands als tweede taal wordt ondersteuning gezocht buiten de opleiding. Bij eventuele leerdoelen wat betreft de grammatica wordt aangesloten bij onderwijs aangeboden binnen de ATD/AHK. Andere leerdoelen, zoals het leren schrijven van een betoog, een blog of een analyse of een mondelinge presentatie worden individueel of groepsgewijs binnen de opleiding ondersteund.  

Per studiejaar vinden tweemaal workshops plaats. Tijdens deze workshops worden verschillende onderwerpen behandeld en geoefend, zoals het beeldend schrijven, het schrijven van een blog, inclusief taalgebruik, etc. Deze workshops hebben enerzijds als doel om vaardigheden te ontwikkelen, anderzijds om de zin van en het plezier in taal te ontwikkelen.  

Alle studenten kennen ook een individueel traject, afhankelijk van hun leerdoelen en niveau, ondersteund door de taaldocenten. 

Leerdoelen
De student kan zich schriftelijk en mondeling uiten op een niveau vergelijkbaar met B2 .
De student heeft zich inclusief taalgebruik eigen gemaakt.

De student heeft zich taalgebruik eigen gemaakt dat past bij de verbeelding die het theater oproept.
De student kan blogs zodanig schrijven dat ze ingezet kunnen worden ter ondersteuning van diens vak.
De student kan een heldere en communicatieve mondelinge presentatie geven.
De student kan een schriftelijke analyse schrijven van een theatervoorstelling.

Werkvorm
Werkgroepen, opdrachten, individuele begeleiding 

Studiemateriaal
Talent. Nederlands voor de bovenbouw. Vakboek HAVO-VWO-GYM
Taalbeoordelingsformulier 

Wijze van beoordeling
Indien de student minimaal 90% van de lestijd aanwezig is geweest en alle opdrachten heeft gedaan, ontvangt de student feedback/ feedforward van de docent.
Propedeuse: student kiest schriftelijk product waarop hen getoetst wordt m.b.v. taalbeoordelingsformulier
Eindwerk: student kiest product waarop hen getoetst wordt m.b.t. taalbeoordelingsformulier
De student ontvangt bij deze vakmodule ook feedback op basis van individuele criteria. 


Criteria
Criteria taalbeoordelingsformulier
Criteria op basis van individuele leerdoelen 

Het bloggen, het bijhouden van het logboek en het schrijven van analyses is onderdeel van de taalontwikkeling van de student.   

Delen