Afstudeerplan
In het derde jaar schrijft de student een afstudeerplan en werkt de student in het vierde jaar zelfstandig aan een of meerdere voorstellingen / producties. De student werkt daarin samen met afstuderende studenten van de verschillende andere opleidingen (Regie, Mime, SNDO etc). Daarnaast bestaat er de mogelijkheid voor de student Scenografie zelf een of meer voorstellingen / producties te initiëren, waarin nieuwe samenwerkingen worden aangegaan. De student kan ook een eigen theatrale installatie / voorstelling ontwikkelen en realiseren.
Essay
De student schrijft in het vierde jaar als afronding van de studie een essay, waarin deze de eigen positie als scenograaf in relatie brengt met de omringende wereld. Centraal in het schrijven van het essay staan verdieping en reflectie. De student kiest een onderwerp dat past bij de eigen fascinatie(s) en tracht met een essay een bijdrage te leveren aan de gedachtevorming rondom het gekozen onderwerp, in relatie tot het eigen werk en het vakgebied.
Artistieke Coaching
Voor de vierdejaars projecten kiest de student een artistiek coach, die de student in dat jaar en bij alle projecten begeleidt, coacht en van constructief-kritische feedback voorziet.
Intervisie
In de lessen intervisie bereiden de studenten hun feedbackgesprekken met de intervisiedocent voor. In deze gesprekken kijken de studenten met hun medestudenten, artistieke coach, intervisiedocent en studieleiding terug op de afstudeerprojecten. Per project vindt er een feedbackgesprek plaats. De student geeft zelf vorm aan deze gesprekken, kiest een specifieke feedbackvorm (DASARTS methode) en is leidend in de uitvoering van het gesprek.
Portfolio
In het portfolio, in de vorm van een gezamenlijk magazine met de jaargroep, presenteren de studenten zich als zelfstandige theatermakers, openen hun ziens- en werkwijze in taal en beeld en nemen zo plaats in het landschap van de scenografie.
Artistiek Ondernemen
Daarnaast verdiept de student zich in het vierde jaar in het eigen ondernemerschap via een cursus BOR (beroepsoriëntatie), waarin basiskennis van het ondernemerschap aan de orde komt. Ook schrijft en presenteert de student een ondernemingsplan, waarin de plannen en projecten voor de eerste twee jaar na het afstuderen worden uitgewerkt, op zowel artistiek als financieel gebied.
Aan het eind van het vierde jaar presenteert de student de ontwikkeling in het werkproces en werk door een impressie van het werk dat in de diverse projecten ontwikkeld is te presenteren op een website gekoppeld aan de opleiding.
Ter afsluiting van het jaar en de studie, vindt er ten slotte en naar aanleiding van een presentatie waarin de student reflecteert op eigen werk, een gesprek plaats tussen de student, de mentor, de artistiek leider en een aantal kerndocenten, over de ontwikkeling van de student in de afgelopen jaren en de uitdagingen die de toekomst in zich draagt.