Naar inhoud

Studiegids

2024-2025
 

De Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie: opleiding voor makende spelers, spelende makers, acteurs voor film- en televisie & muzikaal performers 

Inleiding 

In het nieuwe studiejaar 2024-2025 zal de ATKA vanuit de attitudes die diepgeworteld zijn in onze onderwijsbenadering: flexibiliteit, innovatie en doorzettingsvermogen. Het schooljaar weer starten. We zijn een hechte gemeenschap die gezamenlijk ontdekt hoe we, ondanks verschillende omstandigheden, randvoorwaarden, locaties, politieke klimaten en uitdagende omstandigheden, toch steeds theater kunnen blijven maken.  

De afgelopen schooljaren hebben we intensief gewerkt aan de ontwikkeling van ons reflectie- en beoordelingsmodel. Daaruit zijn de Leer-on ontwikkelingslijnen ontstaan die studenten en docenten een gezamenlijke taal biedt om over het vak te spreken en te reflecteren op de ontwikkeling van de student. iHet blijkt een krachtig instrument om reflectie te integreren in ons onderwijs. Dit reflectiemodel stelt onze studenten in staat om aan de hand van gedragsindicatoren. Diepgaand inzicht te verkrijgen in hun eigen artistieke groei en leerproces.  

Ook het Leerwegonafhankelijk toetsen zullen we via deze methode proberen vorm te geven voor de studenten die een iets andere studieroute volgen. 
Dit schooljaar zullen we dit denken verder verfijnen en implementeren in de evaluatie cyclus die ook in Leerpodium zullen worden opgenomen.  

Dit jaar zullen de dossiers van alle studenten helemaal in Leerpodium worden opgenomen. 

We blijven ons bijscholen in de KAOS Pilot methode, waarvan het denken een essentiële basis vormt voor ons onderwijs. Door middel van deze methode hebben we een vernieuwend denkkader geïntegreerd dat gericht is op het stimuleren van creativiteit, verbeeldingskracht, kwalitatieve samenwerking en experiment binnen het theateronderwijs. Deze methode heeft ons in staat gesteld om grenzen te verleggen, nieuwe benaderingen te verkennen en het potentieel van onze studenten en onszelf verder te ontdekken. Het heeft ons team geïnspireerd en verrijkt, waardoor we een nog dynamischer en innovatiever leerklimaat kunnen bieden waarin studenten worden aangemoedigd om te experimenteren, risico's te nemen en hun eigen artistieke stem te ontwikkelen. Specifiek hebben we gewerkt aan een aantal leerlijnen die we wilden verbeteren rondom thema’s die wij als opleiding belangrijk vinden zoals ons huidige theorieonderwijs, ondernemerschapsonderwijs en hoe we het kunstvakonderwijs nog meer in relatie tot de wereld buiten het gebouw kunnen brengen. 

De toekomst van het kunstvakonderwijs brengt altijd weer, nieuwe uitdagingen met zich mee. Met de opkomst van AI signaleren we een belangrijke factor die het kunstenveld en het kunstvakonderwijs ingrijpend zal gaan veranderen. We erkennen de invloed van deze nieuwe technologie op ons vakgebied en zijn vastbesloten om studenten voor te bereiden op deze veranderende realiteit.  

De ATKA profileert zich als divers en inclusief, iets dat ons ieder schooljaar noopt om nieuwe kennis op te blijven doen binnen onze eigen blinde vlekken en om in de behoeftes te kunnen voorzien voor alle leden van onze diverse community. Zo hebben wij afgelopen jaar veel nieuwe kennis opgedaan over het ondersteunen van studenten met een fysieke beperking, zijn wij actiever gaan werken met het naslagwerk Theatre Histories (meervoud). Ook komend schooljaar blijven we ons inzetten voor het dekoloniseren van het curriculum en de canon die we hanteren, waarbij we streven naar zo breed mogelijke representatie van artistieke perspectieven en stemmen. Ook sociale veiligheid en neurodiversiteit  zijn  doorlopend aandachtspunt, waarbij we actief samenwerken met experts en partners om een cultuur van respect en welzijn binnen onze hele community te bevorderen, afhankelijk van het onderwerp dat voor onze studentenpopulatie op dat moment relevant is. Naast alle doorlopende gesprekken die we hierover binnen ons eigen team en met onze studenten voeren, zetten we ook de samenwerking met intimiteitscoördinator Markoesa Hamer voort. 

We zien weer uit naar een nieuw schooljaar. Vast en zeker met nieuwe uitdagingen in het vooruitzicht. Maar met de hechte community die onze school inmiddels is geworden en het vertrouwen in onze vaardigheid om in iedere situatie flexibel te kunnen zijn, zien we dit schooljaar weer vol optimisme en goede zin tegemoet. 

Delen