Jaar 1 - waarnemen / verkennen van het landschap
Het eerste jaar van de opleiding is de propedeuse. Het doel van de propedeusefase is een wederzijdse oriëntatie. De studenten kunnen zich oriënteren op het vakgebied en anderzijds hebben docenten de gelegenheid te beoordelen of de betreffende student de potentie heeft om te voldoen aan de eindkwalificaties van de opleiding.
Het curriculum neemt de studenten mee langs het landschap van theatrale ervaringen, in opdrachten, lessen en projecten. Ook wordt een stevige theoretische basis gelegd in vakken als filosofie, dramaturgie, theatergeschiedenis en kunstbeschouwing.
Leerdoelen in dit eerste jaar zijn: ontwerpen voor de theaterruimte en ontwerpend tekenen/schilderen. Het thematisch onderwijs en de thematische projecten vinden vooral plaats binnen de eigen opleiding.
Maar er zijn ook lessen en projecten gezamenlijk met de Opleiding Regie en de Opleiding Productie Podiumkunsten. Daar werken studenten met hun peers in de gehele school samen in kleine etudes en binnen projecten.
Blok 1 Werken vanuit materiaal naar betekenis op locatie (van beeld naar zeggingskracht)
Blok 2 Ontwerp voor vlakke vloer theater / kleine zaal (gekoppeld aan theatertechniek vlakke vloer, maquettebouw, tekstanalyse, tekenen)
Blok 3 Kostuumontwerp (gekoppeld aan modeltekenen, materiaalverkenning)
Blok 4 Video-ontwerp intermediale ruimte (gekoppeld aan tekstanalyse)
Blok 5 Individueel project: performance/installatie