De opleiding leidt studenten op tot theaterdocent in de onderwijspraktijk en het buitenschoolse werkveld. In de visie van de opleiding is het de rol van de theaterdocent om zowel binnen als buiten het onderwijs, samen met anderen, verhalen te creëren en verbeeldingskracht te ontwikkelen. Hiermee biedt de theaterdocent vaardigheden en verzorgt ervaringen die een betekenisvolle en soms broodnodige aanvulling zijn op dat wat het onderwijs doorgaans biedt. Immers, niet door iedereen en niet overal wordt de waarde van kunst, in het onderwijs, de samenleving en bij het ontwikkelen van ‘goed burgerschap’ erkend. De kunstvakdocent heeft dan ook een belangrijke rol om dit verhaal uit te dragen, alleen én samen met anderen.  

Een van de belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen is het streven naar een inclusieve samenleving. Kunst kan hierin een wezenlijke rol spelen. In onze visie is dit zowel binnen het onderwijs als daarbuiten de verantwoordelijkheid van kunstvakdocenten. Het werken aan een inclusieve samenleving met erkenning van ieders diversiteit is dan ook een belangrijk uitgangspunt van en in de opleiding.  

De opleiding selecteert een studentengroep met een grote diversiteit aan achtergronden en ervaring, wat een grote meerwaarde is voor het onderwijs. Studenten en docenten brengen casussen uit hun diverse (beroeps)praktijk mee, die als belangrijke bron binnen het onderwijs dienen. De actualiteit van het werkveld heeft een directe invloed op het onderwijs via de studenten. 

Bij TdV is de student eigenaar van het eigen leer- en ontwikkelingsproces. De opleiding functioneert als een lerende organisatie die zich aanpast aan de studenten en de actualiteit. Belangrijke middelen hiervoor zijn het Persoonlijk OntwikkelPad (POP), waarmee de student de eigen ontwikkeling vormgeeft, transparante toetsing en beoordeling, en werken met mentorgroepen. Samen leren, werk delen, en elkaar inspireren binnen een gemeenschap van studenten, docenten en alumni is een essentieel uitgangspunt van de opleiding. 

Delen