Periode, duur
1e, 2e semester

Studiebelasting 
zelfstudie 3 uur

Competenties
3.1, 3.3, 4.1, 5.1, 5.6

Inhoud
Het jaar loopt op zijn einde… Jouw eerste jaar in je traject naar je ontwikkeling tot theaterdocent/maker. Waarin je vakmatige en persoonlijke ontdekkingen hebt gedaan. 
In deze Staat willen we jullie vragen nog even stil te staan bij je gehele studiejaar. Omdat de periode vast af en toe als een achtbaan voelde, vinden we het belangrijk nog terug te blikken en vooruit te kijken. Zodat je daar over een aantal maanden je voordeel mee kan doen. En je bewust door kunt bouwen op de ontwikkeling die je nu doormaakt.

Schrijf daarom een brief aan jezelf, jezelf als theaterdocent-maker in ontwikkeling. Deze brief schrijf je nu en upload je uiterlijk vrijdag 24 juni 2022. Je leest de brief pas terug aan de start van het schrijven van je afstudeerplan. Dan kun je lezen waar je ontwikkeling begon, en waar je dan staat. Als een tijdcapsule. Om ook dan weer een pas op de plaats te maken en verder te werken.

Denk aan vragen als:

  • wat zie je nu op vakmatig vlak (artistiek, pedagogisch) als je sterke punten?
  • wat wens je jezelf toe op vakmatig vlak? Wat hoop je verder ontwikkeld te hebben? Wat hoop je misschien los te hebben gelaten?
  • welke inspiratiebronnen zijn nu heel belangrijk voor je, en waar ben je nu nieuwsgierig naar? Voeg beeldmateriaal toe, of bv. een playlist van muziek die je nu heel mooi vindt – of waar je ooit nog hoopt theater mee te maken of te gebruiken in projecten.
  • naar welke verhalen en mensen ben jij nieuwsgierig en hoop je mee te gaan werken in de toekomst?
  • wat heb je misschien tot nu toe nog niet zoveel van jezelf laten zien, en hoop je een plek te geven in je maken/lesgeven in het volgende jaar?
  • waar wil je jezelf aan herinneren, iets dat belangrijk voor je is.
  • en wat wij nu niet vragen, maar wat je ook graag kwijt zou willen in die brief.

De ‘Staat’ wordt ieder jaar voortgezet en mondt uiteindelijk uit in ‘De Staat IV’ waarmee het afstudeerjaar wordt afgerond. Het is een van de vormen van zelfreflectie op je visie en vakmatige ontwikkeling die je in je studietijd zult doormaken.

Onderdelen van de opdracht
Schrijven, verzamelen beeld en geluid.

Beoordelingscriteria
Voor deze opdracht zijn de volgende kwaliteiten en vaardigheden (competenties) van belang:

•             Het vermogen tot zelfreflectie en inzicht in persoonlijk artistiek-pedagogisch onderzoek en ambities

•             Kunst- en cultuurgerichte betrokkenheid

•             Communicatieve vaardigheid

De opdracht moet voldaan zijn, maar wordt niet beoordeeld.

Bijzonderheden samenhang met overige opdrachten
De ‘Staat’ wordt ieder jaar voortgezet en mondt uiteindelijk uit in ‘De Staat IV’ waarmee het afstudeerjaar wordt afgerond. Het is een van de vormen van zelfreflectie op je visie en vakmatige ontwikkeling die je in je studietijd zult doormaken.

 

Delen