Periode
Jaar 1

Studiebelasting
Contacturen 20 uur, zelfstudie 4 uur

Bijdrage aan de competenties:
1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 3.2, 3.3, 5.1, 5.5

Inhoud
In de lessen in het eerste semester is er onder andere gewerkt met verschillende spelingangen, en het maken vanuit kostuum en bronnen. Het semester sluiten we af met een individuele opdracht, waarin 2 a 3 van je klasgenoten zullen spelen.
Bij deze opdracht gaat het erom wat jij wil onderzoeken/vertellen en hoe je dat wil doen. Je krijgt hier 2,5 uur de tijd voor, het gaat dus echt om een eerste persoonlijke verkenning van je interesse, smaak en vakmatige vertaling naar theater. Ter voorbereiding maak je een werkconcept (maximaal 2 a4 inclusief beeldmateriaal) waarin je de volgende uitgangspunten opneemt:

  • Zoek een bron die jou inspireert om te gaan maken en benoem wat je hierin fascineert. Wat is jouw inhoud die je op de vloer wil onderzoeken? Denk hierbij aan verschillende bronnen: tekstmateriaal, muziek, beeldmateriaal…
  • Neem deze bronnen op in je concept. Beschrijf wat je wil doen gebaseerd op die bronnen. Wat wordt je maakroute? (Bv. Wil je vanuit een tekst naar spel gaan werken, wil je vanuit beelden gebaseerd op foto’s naar beweging? Wil je vanuit kostuum en muziek starten, om spel en beweging te creëren? Of een andere werkwijze?)
  • Wat voor soort spel zie je voor je? (laat je inspireren door je bronnen!)
  • Besteed in ieder geval aandacht aan kostuum. Maak het een keuze. Gebruik hiervoor beeldmateriaal dat je inspireert plus beschrijf het gewenste kostuum kort en regel dit via kostuumatelier/eigen kleding. LET OP: bij het kostuumatelier wordt 1 afspraak gemaakt waar 2 klasgenoten voor iedereen kostuum halen ivm corona.

Praktische uitgangspunten:

  • 2,5 uur werktijd;
  • 10 minuten tijd voor inleiding op uitgangspunten en werkproces, plus presentatie van fragmenten/verloop;
  • 2 a 3 spelers uit de klas, en een klasgenoot als assistent;
  • je krijgt 2 lampen en een handdimmer om mee te werken;
  • er werken steeds 2 studenten tegelijkertijd (2 in de ochtend, 2 in de middag). Die begeleid worden door 1 begeleider, die dus zijn/haar tijd verdeelt over beide studenten;
  • indeling van begeleiders wordt uiterlijk vrijdag 6 december bekend gemaakt. 

Onderdelen van de opdracht
Een concept en zelfevaluatie schrijven.

Beoordelingscriteria

  1. De student kan een eigen fascinatie benoemen en verdiepen door gebruik van verschillende bronnen, resulterend in een werkbaar concept;
  2. De student kan diens fascinatie op de vloer met spelers onderzoeken en keuzes maken (aan de hand van inhoud, vorm en smaak) om daarop gebaseerd het materiaal te ontwikkelen;
  3. De student kan het eigen proces duiden en inleiden voor publiek;
  4. De student staat open voor begeleiding en kan anderen betrekken in diens proces;
  5. De student toont inzicht in diens eigen werk in een geschreven zelfreflectie.

Bijzonderheden samenhang met overige opdrachten:
Deze opdracht hangt samen met de verschillende spellessen en twee projecten Theatermaken, te weten: maken vanuit kostuum en vanuit bronnen. 

NB! 2,5 uur is kort, en theatermaken gaat in stappen. Het eindresultaat wordt meestal nooit zoals het bedacht is, de waarheid ligt op de vloer en niet in je hoofd. Zie de opdracht in perspectief van 2,5 uur onderzoeken aan de hand van je uitgangspunten. (Niet als een wereldwonder van een perfecte voorstelling die je in 1 x wil maken…!)
 

Delen