Periode
Jaar 1
Studiebelasting
Contacturen 35 uur, zelfstudie: 7 uur (per persoon: 5 uur voorbereiding, 10 uur werktijd op de vloer, 1,5 uur kijken/bespreken, 1,5 uur evaluatie/zelfreflectie, in totaal als klas: 35 uur)
Competenties:
1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 3.2, 3.3, 5.1, 5.5
Inhoud
In de lessen in het tweede semester hebben jullie gewerkt vanuit verhalen vertellen, transformatief/fysiek spel. Dit telt op bij de projecten uit het 1e semester, waarin andere speelstijlen en maakwijzen zijn langs gekomen.
In de 2e individuele maakopdracht gaat het er (net als in de 1e individuele maakopdracht) over wat jij wil onderzoeken/vertellen en hoe je dat wil doen. Je krijgt hier 2 dagen de tijd voor van 11.00-17.00 uur. Ter voorbereiding maak je een werkconcept (maximaal 2 a4 inclusief beeldmateriaal) waarin je de volgende uitgangspunten opneemt:
- Thema waarover je het wil hebben en waarom jou dit fascineert. Verdiep dit met bronnen (teksten, clips, muziek, beeldmateriaal etc). Het kan natuurlijk ook andersom: dat je een inspiratiebron hebt, die je analyseert en zo tot je thema komt en waarom het jou fascineert en meer bronnen erbij zoekt;
- Kies enkele bronnen en neem deze op in je concept. Beschrijf wat je wil doen gebaseerd op die bronnen. Wat wordt je maakroute? (Bijv.: wil je vanuit een tekst gaan werken, wil je vanuit beelden gebaseerd op foto’s naar beweging? Wil je vanuit kostuum en muziek starten, om spel en beweging te creëren? Of anders…? )
- Wat voor soort spel zie je voor je? (laat je inspireren door je bronnen en de gedane projecten!)
- Besteed in ieder geval aandacht aan kostuum. Maak het een keuze. Gebruik hiervoor beeldmateriaal dat je inspireert plus beschrijf het gewenste kostuum kort en regel dit via kostuumatelier/eigen kleding.
Praktische uitgangspunten:
- 2 dagen werktijd van 11.00-17.00 (2e dag om 16.00 uur presentaties);
- 15 minuten tijd voor inleiding op uitgangspunten en werkproces, plus presentatie van fragmenten/verloop;
- 2 a 3 spelers uit de klas, en een klasgenoot als vliegende keep/assistent voor 2 makende studenten;
- er werken steeds 2 studenten tegelijkertijd. Die begeleid worden door 1 begeleider, die dus zijn/haar tijd verdeelt over beide studenten;
- iedereen werkt met een simpel lichtplan (3 lampen en lichttafel);
- indeling van begeleiders wordt uiterlijk donderdag 18 april bekend gemaakt.
Onderdelen van de opdracht
Een concept en zelfevaluatie schrijven
Beoordelingscriteria
- De student kan een eigen fascinatie benoemen en verdiepen door gebruik van verschillende bronnen, resulterend in een werkbaar concept;
- De student kan diens fascinatie op de vloer met zijn spelers onderzoeken en keuzes maken (aan de hand van inhoud, vorm en smaak) om daarop gebaseerd het materiaal te ontwikkelen;
- De student kan de spelmotor van diens spelers aan zetten en richting geven; De student kan diens eigen proces duiden en inleiden voor publiek;
- De student staat open voor begeleiding en kan anderen betrekken in het proces;
- De student toont inzicht in diens eigen werk dmv een geschreven zelfevaluatie.
Bijzonderheden samenhang met overige opdrachten
Deze opdracht hangt samen met de verschillende spellessen en maakprojecten van 1e en 2e semester. De voorstellingen/groepen besproken bij Theateranalyse en behandelde theorie kan dienen ter inspiratie.