Periode, duur
Jaar 1, 2de  semester, 3 weken

Studiebelasting
Contacttijd: 42 uur
Zelfstudie: 21 uur

Bijdrage aan de competenties
1.1  1.2  1.3  1.4  1.5  2.6  3.3  4.1  5.1

Inhoud
Studenten leren met een verhaal van buitenaf zichzelf eigen te maken. De verhalen hebben een connectie met de culturele achtergrond van de twee docenten; uit de Perzische en Hebreeuwse tradities. Een ander element in deze workshop is het vermogen om je kwetsbaar op te stellen en de connectie met het publiek aan te gaan door met hen te spreken ipv tegen hen te spreken. Dus een ware verwijdering van de vierde muur.
Wat gaan we doen:

  • ‘Bare boning’ (reduceren van een verhaal tot de essentiële stappen) van een verhaal.
  • Werken met fantasie, door persoonlijke details te creëren om dit gereduceerde verhaal weer aan te kleden.
  • Een persoonlijke connectie met het verhaal zoeken die een emotionele link met het verhaal creëert en een unieke pont of view creëert.
  • Elementen vanuit de Meisner techniek (werken vanwaar je emotioneel in het moment bent)
  • Werken met ruimte en podium setting.
  • Ensemble werk.
  • Een algehele compositie van alle verhalen creëren, waarin alle persoonlijke verhalen ook toch hun recht komen.

Leerdoelen
De student:

  • Heeft de vaardigheid om met alle verhalen die niet van jezelf zijn te werken en het verhaal eigen te maken.
  • Kan spelen met taal en beelden om het verhaal te verrijken.
  • Durft zichzelf open te stellen voor het publiek.
  • Kan zijn vanuit het hier en nu en van hieruit praten tegen het publiek praten.
  • Kan ware emoties gebruiken om het verhaal persoonlijk te maken en over te brengen.

Werkvorm(en)

Een combinatie van groepslessen, één tot één coaching voor de hele groep en opdrachten die de studenten met z’n tweeën kunnen doen die lijden tot een gezamenlijke eindpresentatie in Mezrab.

Wijze van beoordeling

  • Identificeren en research van een mythologisch verhaal en research doen naar de karakters, setting, etc.
  • ‘Bare boning’ (skelet van het verhaal maken dat leidt tot de essentie).
  • Je eigen persoonlijke beeldtaal toevoegen aan dit verhaal om het te verrijken.
  • Aan dit verhaal werken om er een presentatie van 5 minuten van te maken. Zowel in inhoud als in vorm.
  • Persoonlijk maken van het verhaal door er een persoonlijke herinnering aan toe te voegen.
  • Je verhaal oefenen voor andere studenten. Werken aan kwetsbaarheid, gebruik van je ware emoties en verwijdering van de vierde muur.
  • Groepsopdracht om de setting van de ruimte vorm te geven waar de presentatie plaats gaat vinden.
  • Alle verhalen aan elkaar verbinden om een groepscompositie te maken voor de eindpresentatie.

Beoordelingscriteria

  1. De student toont de vaardigheid om met verhalen van anderen te werken en deze eigen te maken op inhoudelijk en theatraal kwalitatieve wijze.
  2. De student is ontvankelijk voor feedback en past dit toe om de performance te ontwikkelen.
  3. De student kan een verhaal analyseren en terugbrengen tot de essentie.
  4. De student kan in de performance kwaliteit aanbrengen door eigenheid, emotionaliteit, vorm en inhoud tot een betekenisvolle samenhang te brengen.
  5. De student toont het vermogen tijdens de performance van het verhaal verbinding te leggen met het publiek.

 

Delen