Periode
Jaar 1
Studielast
Contacturen 5 uur, zelfstudie 12 uur
Bijdrage aan de competenties
1.1,1.4, 3.1, 4.1, 4.5, 5.1, 5.3, 5.4, 5.6
Inhoud
Je gaat op bezoek bij een aantal praktijkplekken, waar theaterdocenten werken. Dit is in uiteenlopende contexten – onderwijs, festival, eigen werk, educatie, op kantoor en op de vloer. En met verschillende mensen – leerlingen, spelers, publiek… Het doel is om zo gezamenlijk het beeld van de mogelijke praktijk van de theaterdocent te onderzoeken, verdiepen en verbreden. En om wat je tegenkomt te verbinden aan je eigen fascinaties als maker-docent. Tot slot verwerk je dit in een presentatie die met de klas gedeeld wordt.
Onderdelen van de opdracht
Je houdt van elk praktijkbezoek een logboek (op schrift) bij, maak beeldmateriaal (in overleg met de theaterdocenten die je bezoekt). Ook zorg je dat je tenminste één interview houdt met een theaterdocent en één met een deelnemer.
Waarbij je in ieder geval ingaat op de volgende punten:
- binnen welke context wordt er gewerkt (plek, duur werksessies, evt opdracht etc.);
- wat beoogt de theaterdocent te bereiken en hoe wordt dat aangepakt;
- wat valt je op bij de deelnemers (indien van toepassing), hoe reageren ze op opdrachten en hoe stellen ze zich op;
- kun je iets zeggen over wat theater bij deze spelers teweeg brengt, welke waarde het voor hen heeft;
- en wat jij verder nog interessant vindt voor jouw stijl/visie ontwikkeling met betrekking tot het vak Theaterdocent.
Kies 1 praktijkplek en theaterdocent uit, die jou het meest fascineerde. Bereid een presentatie voor waarin je:
- In max 10 minuten deze theaterdocent, praktijkplek inclusief wat je daar hebt meegemaakt presenteert;
- Geef deze presentatie vorm, dus denk na over publieksopstelling, welke middelen je gebruikt (beeld/geluid/tekst etc.) en de volgorde van je verhaal (dramaturgie);
- Koppel in de presentatie wat je onderzocht hebt en bent tegengekomen aan jouw eigen ontwikkeling en fascinatie als theaterdocent-maker. Heeft t bijvoorbeeld een bepaalde interesse bij je aangesterkt of opgewekt? Waarom?
- Kies een plek in de school waar jij jouw presentatie wil houden. De ruimte op de 8e met de keuken (naast de goederenlift) is de uitvalsbasis, daar kun je voorbereiden en – als het past bij je presentatie – ook presenteren.
Beoordelingscriteria
De opdracht wordt niet beoordeeld. Aan de hand van de logboeken (die je van elkaar leest), vindt er 2 a 3 x een gesprek plaats met Lenne Koning.
Bijzonderheden samenhang met overige opdrachten
Hangt samen met de Staat opdrachten, creatorschap en overdracht.