Leerjaar 1
Studiebelasting: 4 uur voorbereiding, 4 dagen maaktijd incl presentaties
Bijdrage aan de competenties:
1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 5.1, 5.2, 5.6
Het 3e blok van het 1e jaar staat in het teken van spel, en de brug naar maken. Het spelduet is de vorm waarin jullie spellessen gebruiken als inspiratie voor wat je als duo wil maken. De opdracht bestaat uit verschillende onderdelen:
Verzamelen inspiratie materiaal (individueel): verzamel (beeld/video) materiaal waarin het lichaam centraal staat. Wat inspireert jou in hoe het lichaam in beeld wordt gebracht? Hoe het beweegt? Hoe het zich gedraagt?
Zoek ook 2 tekstbronnen die je inspireren voor spel
Conceptopdracht – insturen naar AL
De duo’s worden ingedeeld. Spreek met je duo af en deel met elkaar je verzamelde materiaal. Kijk waar je overeenkomsten vindt, waar zit een gedeelde fascinatie? Het kan ook zijn dat de een net zo geinspireerd raakt over bronnen van de ander.
- Kies samen maximaal 3 beeldbronnen en 1 tekstbron waarmee je wil gaan werken.
- Benoem samen in 1 zin waarom je hiermee wil gaan werken, wat is inhoudelijk jullie fascinatie?
- Benoem samen ook 3 dingen die je qua spel in de week zou willen uitzoeken en welke lessen daarbij als inspiratie dienen.
Elk duo maakt een afspraak met de begeleider voor feedback op de plannen.
Praktische bijzonderheden;
- In de avonden wordt er gerepeteerd in de studio’s, evt vormgeving moet dus aan de kant. Lampen kunnen wel blijven hangen.
- Studenten maken zelf afspraken bij kostuum/decor/techniek waar nodig.
- Voor elke studio is een basisset (lichttafel) aanwezig. Speciaaltjes moeten zelf gereserveerd worden.
Studenten maken zelf (met coaching van Tom Willems) de volgorde van de presentatie en regelen ontvangst publiek.
Beoordelingscriteria;
De 3 beschreven spelonderzoeksdoelen (door de duo’s beschreven) worden zowel in zelfreflectie als door de begeleider van feedback voorzien;
De samenwerking: de studenten laten zien gezamenlijk een proces te kunnen aangaan, waarin ze ruimte geven en nemen.
Organisatie en attitude: studenten kunnen eigen werk organiseren (prie, contact met begeleider, publiek ontvangen, benodigdheden qua vormgeving regelen).
Deze opdracht past in de lijn van spellessen en de koppeling naar maakprojecten opdrachten in de verschillende jaren.