Periode, duur
Jaar 1, 1ste en 2de semester
Studiebelasting
Contacttijd: 33 uur verspreid over 11 weken
Bijdrage aan de competenties
1.1 1.2 1.3 3.3 5.1
Samenvatting van de inhoud
In het eerste blok wordt het eigen instrumentarium als speler getraind, waarbij ieders eigen fysieke ingang de modus is. In alle spelhandelingen zijn ‘keuzes maken’, ‘losgaan’, ‘besluiten nemen’ en ‘afsluiten’ essentieel voor de training, opdat de handelingen nooit privé worden. ‘In het moment zijn’ en ‘scherp schakelen’ zijn hierbij van primair belang.
Voor alle spelhandelingen is ieders persoonlijke neutrale houding het vertrek-/schakelpunt.
Er wordt een bewustzijn voor een virtuele ruimte ontwikkeld, opdat de speler zijn fysieke architectuur kan projecteren op deze ruimte.
De aanpak is: eerst doen en daarna oordelen, om een juiste werkmentaliteit te kweken. Als speler moet je na het doen van een opdracht beschouwend naar je eigen spel kunnen kijken.
In het tweede blok wordt verder gewerkt aan het instrumentarium van de speler en komt het accent te liggen op ieders individuele profilering binnen het groepsgebeuren. Door als individuele speler zonder schroom of sanctie binnen de opdrachten te spelen worden medespelers zo veel mogelijk
uitgedaagd. Dit vraagt om een beschouwende kijk naar de spelinvulling van de medespelers. Deze mentaliteit is productief voor ensemblewerk.
Dit blok wordt afgesloten met een aantal ruimtelijke composities, die de spelers met elkaar maken en die in een open les aan het einde gepresenteerd worden.
Leerdoelen
1e semester
De student:
- Werkt vanuit overgave en verbeeldingskracht en vertaalt deze naar theatraal handelen in een artistiek product.
- Demonstreert een actieve en onderzoekende houding, zowel individueel als in samenwerkingsverband.
- Is in staat om kritisch te reflecteren op zijn/haar ontwikkeling ten aanzien van de aangeboden materie en maakt gebruik van feedback en feedforward.
- Kan zijn fysieke zeggingskracht verbinden met ruimte en composities.
- Kan aanbod geven in relatie tot solo performance en samenspel.
2e semester
De student:
- Werkt vanuit overgave en verbeeldingskracht en vertaalt deze naar theatraal handelen in een artistiek product.
- Demonstreert een actieve en onderzoekende houding, zowel individueel als in samenwerkingsverband.
- Is in staat om kritisch te reflecteren op zijn/haar ontwikkeling ten aanzien van de aangeboden materie en maakt gebruik van feedback en feedforward.
- Kan zijn fysieke zeggingskracht verbinden met ruimte en composities.
- Kan aanbod geven in relatie tot solo performance en samenspel.
- Kan reflecteren en analyseren ten aanzien van eigen fysieke ontwikkeling.
- Kan theatraal materiaal herhaalbaar maken.
Werkvorm(en)
In de lessen wordt een breed spectrum aan fysieke oefeningen en opdrachten aangeboden die zowel in groepsverband als individueel worden uitgevoerd. Deze staan in dienst van de ontwikkeling van de zeggingskracht van het lichaam in de ruimte en worden verbonden met spel.
Wijze van beoordeling
In blok 1 en blok 2 wordt de ontwikkeling getoetst door middel van observatie van de docent, de feedback en de feedforward. In blok twee wordt het ontwikkeld materiaal in de open les meegenomen in de evaluatie.
Beoordelingscriteria
- De student werkt vanuit overgave en verbeeldingskracht en vertaalt deze naar theatraal handelen.
- De student demonstreert een actieve en onderzoekende houding, zowel individueel als in samenwerkingsverband.
- De student kan eigen fysieke zeggingskracht verbinden met ruimte en ruimtelijke beelden.
- De student demonstreert plezier, intelligentie en aanbod ten aanzien van spel.