Periode, duur
Jaar 1, 2e semester, 2 weken
Studiebelasting
Contacttijd: 36 uur
Bijdrage aan de competenties
1.1 1.2 1.3 3.3 5.1
Samenvatting van de inhoud
Een serie lessen waarin studenten getraind worden in specifieke spel- en lichaamstechnieken:
- de 7 energieën
- 4 concentratiecirkels
- 12 archetypen
- basis-emoties
- eerste vijf principes van viewpoints
De technieken worden in theorie uitgelegd en getraind op de vloer. Aan het einde van elke les worden ze toegepast in improvisaties en op locaties in en rondom de school.
Leerdoelen
De student:
Maakt zowel als speler als docent/maker kennis met diverse technisch/fysieke spelingangen.
Kan de aangeleerde technieken als instrument inzetten en als vocabulaire gebruiken om te benoemen wat je in het lichaam van de speler ziet gebeuren.
Werkvorm(en)
De lessen bestaan uit het aanleren van de techniek waarbij de inzet van het lichaam en wat dat oproept bij speler en toeschouwer, steeds wordt gekoppeld aan herkenbare situaties uit het dagelijks leven. De techniek wordt praktisch getraind en de onderliggende theorie wordt behandeld en op papier aan studenten gegeven.
Vervolgens worden de technieken direct toegepast in een improvisatie (in de studio in een theatrale setting) of op locatie (buiten) in een alledaagse setting.
Wijze van beoordeling
De opdracht na het behandelen/trainen van de techniek is vrijwel altijd: Wat gebeurt er al je deze lichaamstechniek inzet in een alledaagse setting/situatie? Wanneer wordt het theatraal?
Toetsing na 10 lessen is erg prematuur. Bij de afsluiting nemen we de behandelde technieken door.
Beoordelingscriteria
- De student toont een actieve inzet gedurende het traject en maakt gebruik van aanwijzingen en correcties. In het verlengde hiervan stelt de student vragen en geeft feedback.
- De student kan de aangereikte speltechnieken inzetten als instrument om tot spel te komen.
- De student kan de aangereikte speltechnieken als vocabulaire gebruiken om te benoemen wat hij/zij in het lichaam van de speler ziet gebeuren.