Periode, duur
Leerjaar 1, semester 2
Studiebelasting
Contacturen: 18 uur, zelfstudie: 8 uur
Competenties: 1.1, 1.4, 1.5, 3.1, 3.2, 3.3, 4.1, 5.1, 5.3, 5.4, 5.6, 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6
Inhoud
All the world’s a stage; de wereld is een speeltoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel. Het spelelement is enorm belangrijk in het werk van Shakespeare. Ons hele doen en laten wordt vaak als het vervullen van een rol beschouwd, maar daarnaast spat het spelplezier ook uit de stukken doordat personages zich bewust verkleden. We lezen 3 stukken van Shakespeare: As you like it, The Merchant of Venice en The Tempest. Daarin kijken we specifiek naar de manier waarop personages een rol spelen. Hoe wordt de wereld als één groot toneel gezien? Hoe kleden personages hun godsdienst in? Hoe vertolken zij de rol die ze opnemen in het maatschappelijke leven? Hoe worden genderverschillen op de scène gebracht?
Leerdoelen
De student heeft kennis van de context van het Elizabethaanse Engeland waarin Shakespeare leefde en werkte, weet hoe er toneel gespeeld werd en wat de voornaamste geplogenheden waren. De student heeft de besproken toneelstukken grondig gelezen en heeft een bredere kijk op hoe rollen in deze stukken ingevuld worden. Hij of zij kan aan de hand daarvan vanuit verschillende perspectieven de plothandelingen en personages benaderen.
Methodiek / Werkvormen
Gedurende 9 bijeenkomsten bespreken we grondig de 3 toneelstukken. Studenten worden verondersteld van tevoren na te denken over de rolinvulling van de personages en over de dramatische kracht die Shakespeare door zijn keuzes in zijn plot en personages gelegd heeft. Er wordt in de werkgroepen van de studenten actieve deelname aan de gesprekken verwacht.
Opdrachten / Wijze van toetsing
De lessenserie is behaald bij voldoende aanwezigheid en actieve participatie tijdens de les.
Beoordelingscriteria
- De student reflecteert zelfstandig op verschillende interpretaties van de stukken
- De student toont kennis van de verschillende manieren waarop rollen worden ‘gespeeld’ in het werk van Shakespeare
- De student is in staat performativiteit kritisch te analyseren