Leerjaar, semester
Leerjaar 1 – 1e semester – 12 weken
Studiebelasting
Contact uren 42 uur
Zelfstudie uren 12 uur
Bijdrage aan de competenties
1.1, 1.2, 1.3, 3.3, 5.1
Inhoudelijk beschrijving van het blok
In het vak stem staan vijf domeinen centraal die in onderlinge samenhang worden onderzocht: lichaam, adem, klein mechanisme, groot mechanisme en vocale compositie.
Elk domein kent een verzameling aan technieken en werkmateriaal. Vanuit verschillende methoden en invalshoeken wordt de studenten de materie aangeboden, zodat zij op eigen wijze de kwaliteiten en mogelijkheden van hun vocale instrumentarium kunnen onderzoeken. De stemtraining richt zich op de ontwikkeling van de vocale vaardigheden van de student op zowel technisch, expressief als theatraal niveau.
De student leert de verschillende basismechanismen in de onderzochte domeinen te combineren en te coördineren in een bezielde techniek opdat deze ook een toepassing kan vinden in andere vakken (bijv. zang), projecten en praktijkopdrachten binnen de opleiding. In de lessen is het leren luisteren naar zichzelf en de noodzaak om te onderzoeken essentieel en richt zich op de ontwikkeling van het instrumentarium van de student als speler.
Hierbij worden in afwisseling vijf werkprocessen belicht:
Verbreding, van alle facetten van de stem. Verdieping, van inzichten en technieken. Verbinding, van kennis en kundigheid met eigen vocale kwaliteiten. Vertaling van de verworven vaardigheden naar verschillende theatrale vormen. Verfijning, opdat techniek en bezieling met elkaar worden verbonden.
Leerdoelen
De student:
- werkt vanuit verbeeldingskracht en vertaalt deze naar theatraal handelen in een artistiek product.
- demonstreert een actieve en onderzoekende houding, zowel individueel als in samenwerkingsverband.
- is in staat om kritisch te reflecteren op zijn/haar ontwikkeling ten aanzien van de aangeboden materie en maakt gebruik van feedback en feedforward.
- kan lichaamstechnieken verbinden met stemtechnieken in een performance.
- demonstreert ademtechnieken en kan deze coördineren.
- kan spreektechnieken hoorbaar toepassen tijdens de uitvoering van een artistiek product.
- beheerst ruimtelijk volume en kan deze in verschillende omgevingen en situaties hanteren.
- kan in een performance een tekst vocaal vormgeven met muzikaal compositorische elementen.
Methodiek / Werkvormen
Literatuur:
Stemsyllabus, samengesteld door docent welke de studenten digitaal ontvangen. Studenten kunnen ook eigen bijdragen leveren ter actualisatie van de syllabus. Ook ontvangen de studenten gedurende het traject een serie digitale artikelen om de inhoud van het leertraject te expliciteren. De studenten ontvangen eveneens digitaal werkmateriaal zoals gedichten, klassieke en moderne monologen, hoorspelen, oefeningen/opdrachten en dergelijke meer.
Er bestaat een ondersteunend verband tussen de stem- en zanglessen in het eerste jaar.
Werkvormen
De eerste helft van het traject worden de lessen aangeboden in groepsverband. Hierin wordt er veel samengewerkt, de materie verkend en is er een afwisseling tussen oefeningen, opdrachten, instructie en training. In de tweede helft wordt de groep gesplitst en verlopen de lessen parallel aan de zanglessen. De student werkt individueel aan de verbinding tussen stem, tekst en performance.
Opdrachten/Wijze van toetsing
Gedurende het traject ontvangen de studenten feedup, feedback en feedforward ten aanzien van de gestelde criteria. Aan het einde van het traject schrijft de student een evaluatie waarin nader op de criteria en de processen wordt ingegaan. De docent vult deze aan en gebruikt de evaluatie van de student als vertrekpunt voor de eindevaluatie en beoordeling. Het doel hiervan is dat student en docent gezamenlijk tot een beschouwing komen en ook samen de aandachtspunten formuleren. Dit biedt de student de kans om zicht en verantwoordelijkheid op het eigen ontwikkelingsproces te behouden.
Beoordelingscriteria
- De student werkt vanuit verbeeldingskracht en vertaalt deze naar theatraal handelen in een artistiek product.
- De student demonstreert een actieve en onderzoekende houding, zowel individueel als in samenwerkingsverband.
- De student is in staat om kritisch te reflecteren op zijn/haar ontwikkeling ten aanzien van de aangeboden materie en maakt gebruik van feedback en feedforward.
- De student kan lichaamstechnieken verbinden met stemtechnieken in een performance.
- De student demonstreert ademtechnieken en kan deze coördineren.
- De student kan spreektechnieken hoorbaar toepassen tijdens de uitvoering van een artistiek product.
- De student beheerst ruimtelijk volume en kan deze in verschillende omgevingen en situaties hanteren.
- De student kan in een performance een tekst vocaal vormgeven met muzikaal compositorische elementen.