Leerjaar, semester
Jaar 1

Studiebelasting
24 weken x 1,5 uur contacttijd (36 uur),
10 uur zelfstudie

Bijdrage aan de competenties
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.4, 3.3, 5.1

Inhoudelijk beschrijving van het blok
De zanglessen richten zich op de ontwikkeling van de zang- techniek van de student.
Fysiek bewustzijn en ademtechniek zijn hierbij de belangrijkste pijlers. Er wordt veel gebruik gemaakt van fysieke bewegingen. Ook richten de lessen zich op de ontwikkeling van muzikaliteit. Oefeningen in ritme, improvisatie, meerstemmigheid en van het muzikaal gehoor zijn hiervoor belangrijk.
Het ontdekken van de theatrale zeggingskracht van de eigen zangstem, het verbreden van het muzikale blikveld en het verdiepen van het besef, dat zingen een vorm van verhalen vertellen is, vormen in de zanglessen overkoepelende leerdoelen.
Het beginniveau van de studenten op het gebied van zang is divers; de ene student heeft nog nooit gezongen, een andere student heeft al jarenlange ervaring. De inhoud van de zangles wordt medebepaald door de diversiteit aan (begin) niveau. Daarom is het belangrijkste streven, dat alle studenten voor het zingen en samen musiceren enthousiast worden gemaakt en al doende hun eigen stemkwaliteiten en mogelijkheden leren ontdekken. Daarnaast geven de studenten ook elkaar een zang/stem warming up.

Leerdoelen
Duidelijke ontwikkeling ten opzichte van het beginniveau in:

  • Ademtechniek
  • Vrije klank
  • Resonans
  • Zelfstandige partij in canon kunnen zingen
  • Stem onderzoek
  • Stemgebruik en theatrale performance sololied
  • Fysiek inzicht

Methodiek/Werkvormen
In de zanglessen wordt gebruik gemaakt van de volgende zangmethodes:
EVTS – Estill Voice Training System by Jo Estill
CVT – Complete Vocal Technique by Catherine Sadolin
De lax vox methode

Er wordt gebruikt gemaakt van verschillende hulpmiddelen zoals strech-banden, een handpop en een balans kussen.
Er is een ondersteunend verband tussen de zang- en stemlessen in het eerste jaar.

Opdrachten/Wijze van toetsing
In het voorjaar aan het eind van de lessenreeks wordt er een presentatie gegeven dmv het zingen van een a-capella sololied (door de student gekozen) in een theatrale zetting waarbij de nadruk ligt op het overbrengen van een gezongen tekst en het onderzoek naar eigen stemkwaliteiten.

Beoordelingscriteria

  1. De student toont een positieve ontwikkeling in de ademtechniek
  2. De student toont een positieve ontwikkeling in de klank
  3. De student toont een positieve ontwikkeling in het solo lied
  4. De student toont een positieve ontwikkeling in de inzet van het fysiek t.b.v. zang (en dus ademtechniek, klank en uitvoering solo)
  5. De student toont een actieve werkhouding, is bereid te onderzoeken en gebruikt feedback voor ontwikkeling.
Delen