Er wordt samengewerkt met de andere theateropleidingen van de Academie voor Theater en Dans en met andere opleidingen binnen de AHK. Zo zijn er gezamenlijke projecten met de opleidingen Docent Dans, Docent Muziek en Docent Beeldend. In het 2e jaar is dit ‘BRANDT!’, een interdisciplinair kennismakingsproject. In het 3e jaar vindt het CKV project plaats. En op dit moment zijn de kunstvakdocent opleidingen bezig met het ontwikkelen van een verdiepingsvak rondom KUA dat gevolgd kan worden in jaar 4.
Daarnaast werken studenten theaterdocent samen met studenten OPP, Regie en ATKA in een keuzeblok. Ook worden er gezamenlijke onderwijsweken opgezet in de ATD, zoals de introductieweek, de Wasteland week en gezamenlijke colleges of de talkshow Half6.
Studenten ontwerpen een lesprogramma als onderdeel van hun afstuderen in hun 4e jaar (4,5 ECT), zodat ze zich nog verdiepen naar keuze. Dit kan bij lessen op de opleiding, maar ook bij andere opleidingen aan de ATD of erbuiten. Zo volgen studenten ook vakken aan bijvoorbeeld een universiteit of andere kunsthogeschool. Met het oog op de huidige ontwikkelingen in het onderwijsveld (modulair en leeropbrengst gericht werken), past dit daar al goed in.
De opleiding kent een wisselende (inter)nationale samenwerking met o.a. de MBO Theaterschool/Rotterdam en PACT MBO/Amsterdam, DEGASTEN/Amsterdam, FLOW/Rotterdam, Grey Vibes/Amsterdam, Storytelling school Mezrab/Amsterdam, ITA/Amsterdam, OSB/Amsterdam, het Calland lyceum/Amsterdam, Basisschool De Piramide/Amsterdam, LAB-Z/Rotterdam, Theater Lebelle/Amsterdam, MAAS/Rotterdam, community theatergroep SLPLZN/Amsterdam, Teatro Luna Blau/Curaçao, IDEA, NT Jong/Den Haag, die Academy/Berlijn, Afrovibes festival en SIC Festival/Engeland.