Competentiegericht onderwijs gaat uit van een integrale benadering van kennis, vaardigheden en attitude.
De leeromgeving moet jou als student stimuleren om, door middel van reflectie, praktische ervaringen te verbindenaan theoretische kennis en het zetten van vervolgstappen die jouw verdere ontwikkeling helpen.
De landelijk netwerken van de opleidingen hebben in overleg met het werkveld zogenaamde Opleidingsprofielen ontwikkeld waarin competenties zijn vastgelegd waarover studenten aan het einde van hun opleiding moeten beschikken. Deze competenties spelen een belangrijke rol bij het toetsen en beoordelen van de ontwikkeling van studenten.
Als exameneis geldt dat je als student aan deze competenties moet voldoen, wat betekent dat je in staat moet zijn om zelfstandig datgene toe te passen en te ontwikkelen wat je op de opleiding hebt geleerd. En dat is geen eindpunt, maar eerder het begin van de rest van je leven waarin we hopen dat je je blijft ontwikkelen en waarin je nooit ophoudt te leren.
Hoewel deze competenties en de daaraan gekoppelde eindkwalificaties noodzakelijk zijn om naar de buitenwereld het minimale niveau en de bereikte resultaten zichtbaar te maken, zijn ze binnen onze opleidingen geen statisch gegeven. Daarmee willen we zeggen dat niet iedere student die de opleiding heeft afgerond identiek gekwalificeerd is en hetzelfde of hetzelfde soort artistieke niveau heeft. De overtuiging dat jij je straks binnen het werkveld staande kunt houden, kunt groeien en verder ontwikkelen, is uiteindelijk het belangrijkst.