Onderwijsprogramma

Het schooljaar is voor jaar 1, 2 en 3 opgedeeld in blokken: 

  • Introweek (periode 0) 

  • Blok 1 (tot en met de herfstvakantie)
 

  • Blok 2 (tot de kerstvakantie
 

  • Blok 3 (tot de voorjaarsvakantie) 

  • Blok 4 (tot de meivakantie)
 

  • Blok 5 (tot de zomer)
 


Blok 1, 2, 4 en 5, de structuur
Onze opleiding biedt een duidelijke structuur gedurende het jaar, de week en elke dag. We hebben de lessen zorgvuldig gepland om een optimale focus en concentratie te waarborgen.  
Drie dagen in de week start de dag met beweging in de ochtend, daarna zelfstandig voorbereiden en in de middag het hoofdvak onder leiding van een (gast)docent. 
De vocale lessen, muziektraining -en theorie, research en ondernemerschap zijn geconcentreerd op de overige 2 dagen in de week.  
Zo heeft iedere dag een heldere focus. 

De pauzes tussen de lessen zijn op alle dagen op dezelfde tijdstippen en gelden voor alle leerjaren.

Blok 3, een variant op de structuur
In blok 3 wordt de reguliere lesstructuur doorbroken. Er is in deze periode geen ochtend- en middagrooster.  
De studenten hebben een geconcentreerd project in deze periode zonder onderbreking van ondersteunende lessen. Deze afwijking van de reguliere structuur biedt studenten de mogelijkheid om zich te verdiepen. Daarnaast is het een oefening in zelfstandigheid, zelf structuur houden en discipline in het zelfstandig door oefenen van ambachtelijke vaardigheden. 
 
Blok 3: 1e jaar
Het 1e jaars programma is ingevuld met camera-acteren: alle aspecten die komen kijken bij het maken van film en televisie komen langs. De basis voor script analyse en personage opbouw wordt gelegd aan de hand van de methodes van McKee en Chubbuck. Daarnaast begeleiden de studenten de audities. Ze zien letterlijk gespiegeld waar ze zelf een jaar geleden stonden en reflecteren daardoor op de eigen ontwikkeling. 
In een locatie buiten de school wordt er gefilmd en maken de studenten kennis met een set op locatie.

Blok 3: De 2e jaars. Blurring Boundaries.  
Iedere student ontwikkelt op basis van eigen fascinatie een researchtraject dat uitmondt in een afronding die alle vormen mag aannemen. Doordat het reguliere lesrooster vervalt is er ruim tijd voor research buiten de schoolmuren.

Blok 3: De 3e jaars. Off the Beaten Track 
Iedere student formuleert een onderzoeksvraag, een onderwerp en een onderzoeksmethode op de domeinen “artistiek-maatschappelijk, ambachtelijk en persoonlijk. De studenten worden uitgedaagd om na te denken over de praktijk waar ze naartoe bewegen. Vaak is Off theBeaten Track ook al voorbereidend op eigen werk in het 4e jaar en de plek die studenten willen innemen in de beroepspraktijk. Studenten ronden af met een onderzoekspresentatie, perfomance of voorstelling. 
Dit vindt plaats in Theater De Landing

HOOFDVAKKEN EN ONDERSTEUNENDE VAKKEN

Trainings- en research rooster:
Het trainen van het ambacht en onderzoek; de gereedschapskist van de performer.

Bewegingstrainingen zijn geroosterd in de ochtenden van 9.00-10.15.
De overige ondersteunende vakken zijn geconcentreerd op 2 dagen in de week:
Op woensdag en vrijdag voor het 1e jaar
Op maandag en woensdag voor het 2e en 3e jaar.

Zang, muziek, ondernemerschap en context
Studenten uit het 1e, 2e, 3e en 4e jaar zingen en volgen vakken om zich te verdiepen zoals: theatergeschiedenis en dramaturgie, schrijven, compositie, instrument bespelen, zangles, solfège, spraak en tekstanalyse.
Innovatie & ondernemerschap
Is voor het 2e en 3e jaar en gaat over het opzetten van een gezonde beroepspraktijk. Er worden inspirerende gasten uit de praktijk uitgenodigd, skills getraind die inzicht geven in de eigen waarde(n). Er wordt bewustzijn gecreëerd over hoe het werkveld in elkaar zit en de nieuwste ontwikkelingen en (kunst)vormen worden bestudeerd. Daarnaast komen fondsen, contracten, begrotingen en (auteurs)rechten aan bod en ook de ethische aspecten van het vak worden in heldere casussen met elkaar bediscussieerd.

Hoofdvakrooster
De acteur als intrinsiek scheppend en creatief wezen.

1e jaar:
De studenten volgen allemaal hetzelfde programma waarin zij kennismaken met de breedte van de opleiding. 
Er wordt geacteerd:  

  1. Vanuit research en bronnen rondom persoonlijke fascinatie: “me andmy story”

  2. Vanuit een toneeltekst

  3. Vanuit een filmscript, voor de camera

  4. Vanuit een personage geïnspireerd op documentair materiaal

  5. Vanuit improvisatie

  6. Vanuit elementaire en fysieke opdrachten

  7. Vanuit een muzikale opdracht 


2e en 3e jaar:
Studenten van het 2e, 3e (en 4e) jaar werken met en door elkaar in de hoofdprojecten.
Er staan ieder blok 4 of 5 verschillende projecten tegelijkertijd gepland waaruit een keuze gemakt wordt per student. 
In de samenstelling van de blokken wordt ernaar gestreefd om de volle breedte van de ATKA zichtbaar te laten zijn in het aanbod van de projecten.
Per periode is er een aanbod van o.a. repertoire toneel, muziektheater, zelf een performance maken, een samenwerking met de Regie opleiding, camera acteren, spoken word, storytelling.

De student maakt een keuze of kan in overleg met mentor en het kernteam besluiten om zelf een project op te zetten; alleen of met collega’s. De criteria waaraan het project moet voldoen en hoe deze wordt beoordeeld wordt vooraf geformuleerd aan de hand van de leerlijnen. 
Door de keuze in de middagen heeft iedere student de mogelijkheid een specifiek op eigen talent en wensen afgestemde studieroute te ontwikkelen. De ene student kan zich ontwikkelen in repertoiretoneel door veel tekstprojecten te volgen, terwijl een ander een muzikaal of ‘makend' zwaartepunt kan kiezen. 
Het kernteam bewaakt de samenstelling van de blokken en de leerroute van de individuele studenten zodat de gewenste ontwikkeling geborgd wordt.

Delen