De opleiding werkt met overstijgende leer- en ontwikkelingslijnen die zijn gebaseerd op de visie van de opleiding op het vak van Theaterdocent.
Onze leer- en ontwikkelingslijnen:
• Ondersteunen studenten bij het benoemen van ontwikkelingsmogelijkheden en/of behoeften.
• Bieden studenten en docenten een gemeenschappelijke taal om de ontwikkeling te bespreken.
• Laten zien waar we als opleiding voor staan en wat onze visie is op het vak van de theaterdocent.
Deze lijnen zijn gekoppeld aan de landelijke leeruitkomsten-set van het Opleidingsprofiel Theaterdocent. Leeruitkomsten zijn datgene wat een student moet weten, begrijpen of toepassen aan het einde van de studie.
De student krijgt in de eerste anderhalf jaar gereedschappen , vaardigheden en kennis aangeboden die samen het fundament vormen van het vak. We trainen gedurende de hele studie de mentaliteit en houding die nodig is om na je studie een uitdagende en inspirerende praktijk op te bouwen. Aan het einde van het eerste studiejaar behaal je je propedeuse als er sprake is van voldoende ontwikkeling op de leer- en ontwikkelingslijnen.
Na het eerste studiejaar is er steeds meer ruimte om je eigen ambitie onder te brengen in het studieprogramma. Vanaf het einde van het eerste studiejaar worden programma’s die we geven op de Academie afgewisseld met werken in diverse contexten in Amsterdam en daarbuiten.
Gedurende het tweede en derde studiejaar werk je in verdiepende programma’s die worden afgewisseld met het oefenen van je vaardigheden in afwisselende praktijken en met verschillende doelgroepen zowel binnen als buiten het onderwijs. In deze fase kun je steeds meer sturing geven aan je studie door middel van een keuze ten aanzien van de contexten waarbinnen je werkt in de praktijk.
In het vierde studiejaar heb je de ruimte om een deel van je eigen onderwijsprogramma vorm te geven samen met medestudenten en bedenk je projecten die aansluiten bij waar je staat binnen je ontwikkeling en waar je ambitie je naartoe brengt. Samen met de opleiding bepaal je de set van leer- en ontwikkelingslijnen waaraan je werkt in de eindwerkfase.
Binnen onze opleiding geloven we in de kracht van het collectief. Samen leren, werk delen, en elkaar inspireren in een gemeenschap van studenten, docenten en alumni is een essentieel uitgangspunt van de opleiding. Dat betekent dat we sommige lessen samen volgen zoals workshops over neurodiversiteit.