Een samenwerking met de opleiding Scenografie  

Periode en studiebelasting 
Semester 1 / week 44 t/m 51 (alle middagen, in week 50 en 51 fulltime), 14 uur contacturen per week, 20 uur zelfstudie per week 
   
Bijdrage aan de competenties  
Creatie (1 t/m 7), ambacht (3 t/m 6) ontwikkeling (1 t/m 4) communicatie (1,4,5) samenwerken (1 t/m 7)  
  
Inhoud  
Vanuit een filosofisch gedachtengoed en een daaraan gekoppelde theatertekst werken studenten Regie en Scenografie in creatieve duo’s. Hella Godee werkt als filosofisch dramaturg met de studenten een week aan de analyse en achtergronden van het materiaal. Daarna gaan de duo’s aan de slag op de vloer: wat is de interpretatie van de gekozen scene en welke vorm past daar bij? Stephen Liebman coacht de duo’s vanuit regievisie. Hoe komen regisseur en scenograaf samen tot creatie? Hoe kom je samen tot een taal waarin over hetzelfde kan worden gesproken? De regisseur werkt met acteurs, de scenograaf werkt aan het aan het toneelbeeld. Uiteindelijk bouwen de studenten Frascati Theater hun maquettes uit tot werkelijkheid. Verschillende vormexperimenten met licht, geluid en regie worden samen met de acteurs onderzocht.  
   
Leerdoelen  
De student: 

  1. kan een theatertekst analyseren en begrijpt de dramaturgische noties van deze tekst;  

  2. maakt een scene of een montage van scenes vanuit een gezamenlijke visie;  

  3. werkt samen met de scenograaf om tot een vorm bij de gekozen inhoud te komen; 

  4. is in staat te experimenteren in samenwerking met acteurs, scenograaf en de techniek. 


Werkvormen  
Aan tafel wordt de tekst geanalyseerd, daarna wordt in duo’s op de vloer gewerkt. Er wordt vooral veel samen gewerkt en overlegd. De vorm ideeën worden uitgewerkt in maquettes en in Frascati Theater gebouwd. De regisseur werkt met de acteurs en het geheel werkt toe naar een presentatie.   
  
Wijze van toetsing  
Toetsing vindt plaats via een presentatie van de vorm door de scenografen aan de hand van een maquette en door de regisseurs aan de hand van een presentatie. Een evaluatie met coaches en artistiek leiders volgt. Werkhouding van de student wordt meegenomen. 

Beoordelingscriteria  
Geschiedt op basis van de competenties. Zie verder leerdoelen. 

 

Delen