Periode en studiebelasting 
semester 2, week 9 t/m 16 (laatste 3 weken fulltime), 15 contacturen per week en gemiddeld 20 zelfstudie uren per week (laatste 3 weken fulltime)

Bijdrage aan de competenties 
Creatie (1 t/m 7) ambacht (1 t/m 6) reflectie (1 t/m 5) Ontwikkeling (1 t/m 4) communicatie (1 t/m 5) Samenwerken (1 t/m 7)  
  
Inhoud 

De student wordt voor het eerst geconfronteerd met 'de grote zaal'. Het doel is om 30 tot 40 minuten teksttheater te maken met alles erop en eraan. Het tekstmateriaal wordt vooraf gegeven: daartoe dien je je te verhouden. Hoe trek jij het materiaal naar je toe? Hoe ontwikkel je een interpretatie en een vorm? Hoe inspireer je je team? Nu komen de verschillende lijnen samen die zijn uitgezet tijdens de eerste drie jaar van de opleiding. Vanuit een inhoud zoek je via de kerngedachte naar een vorm in samenwerking met een creatief team: scenograaf, geluid, lichtontwerper en de overdracht daarvan in de repetitie met de acteurs met het oog op de best mogelijke voorstelling. Specifiek voor de grote zaal is dat het decorontwerp al vroeg klaar moet zijn. Je werkt dus ‘droog aan tafel’ met je team aan een concept, dat je pas later ‘op de vloer’ vlees op de botten kunt geven. Klopt je concept: versterken inhoud en vorm elkaar? Kan het team ermee uit de voeten? En wat doe je als jij met je acteurs met dit concept aan de slag mag? Kevin Pieterse is alumnus scenografie en denkt met je mee. 

Leerdoelen 
De student: 

  1. kan een concept aan tafel uitwerken en weet dit gedurende het proces op flexibele wijze als houvast te behouden;
  2. weet wat werken in de grote zaal betekent voor regisseren, produceren, ontwerpen en belichtingen van de voorstelling; 
  3. leert aan den lijve hoe het is om in langere lijnen te werken en in teamverband tot een resultaat voor de grote zaal te komen. 


Werkvorm 
Voorbereiden en werken aan voorstelling in de grote zaal.


Wijze van toetsing 
Het project eindigt in een openbare presentatie van het materiaal.  Zowel proces als resultaat worden door studenten en docent geëvalueerd. 

Delen