Een samenwerking met ATKA en Mime

Periode 
semester 1, / week 37 t/m 41 (de middagen, week 40 en 41 ook de ochtenden), 15 contacturen per week en gemiddeld 20 zelfstudie uren per week (laatste 2 weken fulltime) 

Bijdrage aan de competenties 
Creatie (1 t/m 7) ambacht (1,3,4) reflectie (1 t/m 5) Ontwikkeling (1 t/m 4) communicatie (1,2, 4,5) Samenwerken (1 t/m 7) 

Inhoud 

In dit project staat het ambacht van regie en spelen centraal. Studenten ATKA, Mime en Regie ontwikkelen samen scènes op basis van het werk van de Franse schrijver Edouard Louis, de schrijver van de transformatie. Zijn het werk zoekt in vorm naar continue verandering en spreekt op een intieme manier over identiteit. Hoe maak jij je deze bron eigen? Hoe maak jij ‘persoonlijk’ werk over identiteit op basis van de biografie van een ander? En hoe zet je woorden in de ruimte, hoe maak je de taal fysiek? De directe interactie tussen acteur/speler en regisseur staat centraal. De regisseurs worden uitgedaagd een visie te ontwikkelen vanuit het aanbod dat op de vloer ontstaat en tegelijk ook leiding te blijven nemen. Welke tekstzegging en fysicaliteit brengt over wat jullie willen vertellen? Regisseurs, acteurs en mimers bevragen elkaar vanuit hun eigen discipline: hoe werk je vanuit complementariteit? Wat is regie, wat is spel? Hoe geeft een regisseur werkbare aanwijzingen? Wat heeft een speler nodig om tot spelen te komen? Welke taal gebruik je om samen tot boeiend materiaal te komen?  Met sobere, minimale middelen (video, audio of enkele objecten) zoek je samen met je medestudenten naar betekenis en maximaal effect.  

Leerdoelen 

  1. Acteurs, mimers en regisseurs kunnen met elkaar omgaan en begrijpen elkaars (vak)taal; 
  2. Ze kunnen omgaan met tekstmateriaal en bepalen een houding ten opzichte het materiaal; 
  3. Ze weten hoe samen tot rijkdom op de vloer te komen in complementariteit;
  4. Ze komen samen tot presentabel materiaal. 


Werkvormen 
De studenten maken een kort stuk waarbij de tekst een van de belangrijkste betekenisdragers is. Het maakblok eindigt in enkele openbare presentaties van het materiaal, die onderdeel zijn van de lessen. De studenten worden intensief begeleidt door de docent en leren ook van het kijken bij elkaar in de repetitie. 

Wijze van toetsing
Het project eindigt in een openbare presentatie van het materiaal.  Zowel proces als resultaat worden door studenten en docent geëvalueerd.

Delen