Een samenwerking met Writing for Performance van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

Periode en studiebelasting 
semester 1, week 35 t/m 40 een introductie-serie van gemiddeld 2 contacturen en 4 uur zelfstudie per week, plus week 44 t/m 51 (de middagen, week 50 en 51 ook de ochtenden), 15 contacturen per week, gemiddeld 25 uur zelfstudie per week (laatste 2 weken fulltime) 

Bijdrage aan de competenties 
Creatie (1 t/m 7) ambacht (3,4,5,6) reflectie (1 t/m 5) Ontwikkeling (1 t/m 4) communicatie (1 t/m 5) Samenwerken (1 t/m 7)  


Inhoud 
Een aantal weken werken de derdejaars regie samen met vierdejaarsstudenten van de opleiding Writing for Performance van de HKU. In die periode wordt een nieuwe theatertekst geschreven, wordt er een regieconcept ontwikkeld en komt er een korte voorstelling tot stand. Ieder van de regiestudenten wordt gekoppeld aan een schrijfstudent. In de opstartweek bespreken zij wat voor stuk ze willen maken en hoe ze willen samenwerken. Vanuit complementariteit ontstaat passie voor een onderwerp, een vorm voor de gekozen inhoud en uiteindelijk woorden om dit idee handen en voeten te geven. Daarna is er wekelijks een vast moment om samen te komen; de schrijvers zijn dan aan het werk. Vervolgens start een intensieve maakperiode waarin de regisseurs met acteurs werken. Schrijver en regisseur beïnvloeden en stimuleren elkaar; voor het resultaat van hun werk zijn ze samen verantwoordelijk. Erasmus Mckenna is begeleider voor regie, Marielle van Sauers voor de schrijvers. Een kostuumontwerper komt erbij als klankbord om het vormelijk denken aan te jagen: op welke manier worden de personages fysiek en in kostuum vormgegeven? Met relatief eenvoudige middelen wordt de wereld van papier naar de vloer vertaald. Voor zowel de regiestudenten als de schrijfstudenten wordt met dit project een belangrijk onderdeel van hun toekomstige beroepspraktijk verkend. Toneelschrijvers zullen straks immers te maken krijgen met regisseurs die hun teksten inzetten als basis voor een voorstelling, terwijl veel regisseurs behoefte hebben aan nieuw geschreven teksten. Wie agendeert en hoe werk je op een vruchtbare en inspirerende manier samen? 

Leerdoelen 
De student:

  1. komt samen met de schrijver tot een keuze voor een onderwerp en een geschikte samenwerkingsvorm; 
  2. deelt samen verantwoordelijkheid voor het proces en resultaat;
  3. begrijpt de intentie van de ander, stimuleert de ander en staat zelf open staan voor beïnvloeding en feedback; 
  4. werkt vanuit complementariteit met de schrijver, acteurs en vormgever naar een presentie. 


Werkvorm 
Na de opstartweek volgt een periode waarin wekelijks werksessies zijn ingepland. Daarna start de enscenering. 


Wijze van toetsing 
Het project eindigt in een openbare presentatie van het materiaal.  Zowel proces als resultaat worden door studenten en docent geëvalueerd. 

Delen