Naar inhoud

Studiegids

2019-2020

De eerste drie jaar:
Het schooljaar is opgedeeld in blokken:
Introweek (periode 0)
Blok 1 (tot en met de herfstvakantie)
Blok 2 (tot de kerstvakantie
Blok 3 (tot de voorjaarsvakantie)
Blok 4 (tot de meivakantie)
Blok 5 (tot de zomer)

Blok 1, 2, 4 en 5
In deze blokken onderscheiden we voor alle jaren een ochtend- en een middagrooster.

Ochtendrooster: Het trainen van het ambacht; de gereedschapskist van de performer, maar geen doel op zich.
In het ochtendprogramma staan de trainingen centraal:
Van 9.00-10.30 beweging en van 11.00-13.15 spreken, zingen, liedperfoming en theorie.
Bijna alle lessen worden in halve groepen gegeven; soms in groepjes van 4 à 5, soms individueel.
De trainingen worden inhoudelijk (waar mogelijk) afgestemd op het kernproject van het middagprogramma. Hiermee ontstaat voor de student een coherent programma dat docenten aanspoort om de lesinhoud op elkaar af te stemmen.

Woensdag: keuzevakken, zang, muziek en theorie
Studenten uit 2e, 3e en 4e jaar volgen individuele zanglessen en keuzevakken om zich te verdiepen zoals: schrijven, compositie, instrument bespelen, extra ensemble zang, solfège, spraak of tekstanalyse. Een student tekent zich in en verplicht zich daarmee tot het volgen van deze lessen.
Er zijn individuele theoretische gesprekken die de individuele researchlijn van Zicht-boek (2e jaar) en Manifest (3e jaar) ondersteunen. En er zijn groepsgesprekken waarin het functioneren van de groep, de artistieke praktijk en hete ontwikkelen van creatief ondernemende attitude aan de orde is.

Afronding middagprojecten: presentatie en integratie
Veel middagprojecten sluiten af met een presentatie en openbare reprises. Het spelen voor publiek is van belang. Wordt er fantasie en verbeelding opgeroepen bij de toeschouwer? Het doel van iedere performance is immers de communicatie met het publiek. In die confrontatie met de toeschouwer leert de student het vak en meet zijn/haar krachten. Theater bestaat pas als het publiek aanwezig is. Omdat in de confrontatie met de toeschouwer heel veel te leren valt, integreren en faciliteren we dit element ook bewust binnen het programma van de opleiding. Deze momenten leveren ook inzicht in de integratie van de eerder geleerde deelvaardigheden op. Wat hapert er nog aan de bewegingskwaliteit? Is het spreken verbeterd? Hoe vallen de losse onderdelen samen? Wij vinden het belangrijk dat de docenten van de ambachtelijke vakken komen kijken naar de presentaties, zodat zij feedback kunnen geven en kunnen checken of trainingen in de komende periode moeten worden aangepast. Ook studenten van de verschillende jaren kunnen naar elkaar komen kijken. Aansluitend vindt er reflectie en feedback plaats. Studenten geven feedback aan de school in de vorm van ‘tips en tops’. Op die manier proberen we een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling van de student en de ontwikkeling van het onderwijs en hoe die op elkaar hebben aangesloten.

zie inhoud middagprojecten per jaar

 

 

 

Delen