Inrichting van de opleiding

Uitgangspunten:

  • brede vertegenwoordiging van docenten;
  • slagvaardigheid met betrekking tot doorvoeren ontwikkeling onderwijs.

Vaktafels (voltijds en verkort)
Rondom kern pijlers van de opleiding worden vaktafels gevormd, waar docenten gevraagd worden aan deel te nemen. Aan de hand van vraag- en doelstelling geformuleerd door AL gaan deze tafels in gesprek en voorzien de AL van advies en via consent principe kunnen ook besluiten t.b.v. onderwijsontwikkeling worden genomen. Deze tafels worden per jaar gevormd en benoemd, afhankelijk van waar de behoefte ligt.

Dit zijn de tafels van ’19-‘20 (bij zowel voltijds als verkort): theorie, creatorschap, maken, lesgeven, spel. Daarnaast kunnen er nog tafels opgericht worden rondom een specifieke vraag (bv. beoordelingen of selectie procedure). Gezamenlijk houden verkort en voltijds ook 2 x een ‘toekomsttafel’ waarvoor gasten uitgenodigd worden van zowel binnen- als buiten de opleiding om mee te denken over onderwijsontwikkeling gericht op de toekomst.

Kerntaken en kernteam (voltijds en verkort)
Per schooljaar worden kerntaken benoemd, gekoppeld aan waar behoefte is in het onderwijs. Degenen die deze kerntaken uitvoeren zijn daarmee lid van het kernteam. Dit kernteam komt een aantal x gezamenlijk per jaar bij elkaar. Daarnaast zijn kernteamleden ook lid van de vaktafels, waardoor afstemming en doorontwikkeling mogelijk is. De kerntaken zijn o.a. taken waarin advies uit vaktafels praktische vertaling krijgt naar het curriculum.

Afstemmingsoverleg AL’s en gasten uit kernteams/vaktafels
De AL van verkort en voltijds hebben wekelijks afstemmingsoverleg. Hiervoor kunnen ze gasten uitnodigen uit de vaktafels/kernteam van beide opleidingen om zo de gezamenlijke visie te voeden.

Brondocument ontwikkeling
De AL’s zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het brondocument. Ze zullen een aantal leden van de vaktafels/kernteam uitnodigen om hierop te reageren en deels mee te schrijven.

Plenair opleidingsoverleg
Beide opleidingen hebben per jaar 1 of 2 x overleg met alle docenten. Hierin worden o.a. bevindingen en voortgang vanuit de vaktafels/kernteam besproken ter inspiratie van het onderwijs.

Delen