Leerjaar
2e/3e/4e jaars, 1e semester, 6 weken

Studiebelasting
3 dagen per week inclusief zelfstudie

Inhoud
Ik ga met je aan het werk vanuit de Sir Duke methode, het muziektheatercollectief waarvan ik regisseur ben. Ons collectief vertrekt in een maakproces vanuit een historisch gegeven of gebeurtenis, waarbij we op zoek gaan naar een vertaalslag die ons iets vertelt over de actualiteit. We kiezen voor onderbelichte verhalen in de geschiedenis, de verhalen die over het algemeen geen onderdeel uitmaken van het huidige, dominerende repertoire. Je zou kunnen zeggen dat we zo vormgeven aan het nog ‘ongeschreven repertoire’.
Urgentie is bij ons als makers een belangrijke voorwaarde . Hoe kan de geschiedenis ons handen en voeten geven om iets uit te drukken over hoe wij het leven van vandaag de dag beschouwen? Wat kan geschiedenis ons leren? De zoektocht naar de antwoorden hierop bepalen de muziek, dramaturgie, tekst, het spel en de vorm.
Theatraliteit zit bij Sir Duke in muzikaliteit (veelal live muziek) maar ook in de mix van expertises die we bijeenbrengen; Esther Duysker brengt de ambacht van het schrijven, Dionne Verwey brengt het fysieke spel, Gery Mendes voegt composities en muziek in en Francesca Pichel is gericht op tekstbehandeling en muzikaliteit. Als regisseur voed ik het artistieke proces vanuit een concept en maakopdrachten, waarna ik tot slot alle verschillende kwaliteiten tot een geheel componeer.

Opdrachten en werkvormen
Met mijn collega’s van Sir Duke ga ik op zoek naar een historisch gegeven waar vanuit we zullen vertrekken. We kiezen iets waarmee wij ons als makers verbonden voelen maar ook vermoeden dat het bij jullie iets aan zal zetten.
Gedurende de vijf weken die we werken stapt steeds een ander lid van Sir Duke binnen, om samen met mij vanuit zijn of haar expertise met jullie te werken. Op deze manier bootsen we in losse stappen een Sir Duke maakproces na, waarbij we ons werk binnen alle expertises zullen toetsen op de pijlers historie en actualiteit, urgentie en theatraliteit.
Hoewel het historisch gegeven al is gekozen bij de start van het project, speelt het onderzoek ernaar wel degelijk een rol in het blok. Onze dramaturge Loulou Sjerps komt langs om haar werkwijze in historisch onderzoek te delen en te coachen in het vormen van een concept, gebaseerd op die historie.
Richting het einde onderzoeken we hoe we het materiaal tot een geheel kunnen vormen.  We werken toe naar een presentatie waarin we onze manier van werken tonen. Hoewel jullie in de presentatie zelf zullen performen ligt de nadruk op het publiek deelgenoot maken van jullie omgang met de Sir Duke werkwijze, niet zozeer op een perfecte theatrale presentatie.
Sir Duke is verbonden aan Orkater, het huis dat onze voorstellingen produceert en ondersteunt. Ik onderzoek de mogelijkheid een aantal keer bij Orkater te werken zodat je ook kennis kunt maken met de constructie van het werken als collectief bij een gezelschap zoals Orkater.  

Leerdoelen
Je leert inspiratie te zoeken en vinden in geschiedenis. Je leert materiaal te maken vanuit de verschillende invalshoeken muziek, beweging en tekst, gestoeld op het concept dat je met je collega’s hebt gevormd. Je leert de urgentie bij je medemakers te ontdekken en als uitgangspunt in te zetten.

NB. Ik moedig je extra aan bij dit blok aan te sluiten als je muzikaal bent.

Bio curator(en)
Nita Kersten studeerde in 2010 af aan de opleiding Theaterdocent aan de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam. Direct na haar afstuderen stortte zij zich op het maken van voorstellingen en oprichten van theaterprojecten vanuit eigen onderneming. Op deze manier deed zij regies en eindregies voor voorstellingen of theaterprojecten zoals Liefdesbiecht, BREI (ism Anne Maike Mertens), Nineties (door Nineties Productions). Nita werkte in deze periode met acteurs als Freek Vielen, Jip Smit, Kiki van Deursen, Hans Dagelet, Yannick Noomen en Benjamin Moen. Projecten en voorstellingen speelden in theaters en op festivals zoals het MCTheater, Bijlmerparktheater, SSBA Salon, Tolhuistuin, de Parade, Over het IJ en Lowlands. Van 2012 tot 2015 maakte Nita deel uit van de Theaterstraat in Amsterdam Noord. Ook gaf zij enkele jaren regielessen aan jonge makers in de cursus Talentlab van het Bijlmerparktheater en maakte ze voorstellingen met de talentvolle spelers van de Toneelklup. In 2016 richtte Nita het collectief Sir Duke op waarmee ze de Blackout van 77 en Hatta & de Kom maakte als Nieuwkomer bij Orkater. Sir Duke behoort inmiddels tot vast makerscollectief van Orkater. Naast Sir Duke maakt Nita community voorstellingen bij de Veenfabriek en begeleidt en regisseert regelmatig studenten van diverse Theaterscholen.

Bio eventuele Gastdocent(en)
Gery Mendes
Dionne Verwey
Esther Duysker
Loulou Sjerps

 

Delen