Docent: Irene Schaltegger
Periode: 2de Semester
Duur: 3 weken x 6 uur
Studiebelasting: 18 contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.  VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Met de zero als basis voor beweging en spel, is deze mime-training gebaseerd en geïnspireerd op de articulatietechniek van Etienne Decroux.
Binnen gegeven kaders wordt onderzocht hoe je d.m.v. fysieke veranderingen transformeert en hoe je op die manier tot spel en uiteindelijk tot scènes komt.
Er wordt vanuit een grote eenvoud gewerkt; zitten, lopen, staan en enkele alledaagse handelingen vormen de elementaire thema’s. Door binnen deze context bepaalde stijlmiddelen uit de mime-techniek toe te passen , wordt het waarnemingsvermogen en de verbeeldingskracht gestimuleerd en vergroot. Een belangrijk middel in deze training is de vertraging. Door de fysieke en mentale tegenkracht krijgt het lichaam nieuwe prikkels en nieuwe informatie. Het lichaam wordt alerter en de student krijgt meer oog voor detail en gevoel voor nuance. In deze vitale traagheid staat beweging-gewaarwording, voelen en denken constant met elkaar in verbinding.

Concrete leerdoelen  
 De student:
1.    kan in zijn spel een lange spanningsboog aanbrengen en daarbinnen aandachtig en geloofwaardig blijven
2.    laat zien dat hij de geboden stof begrijpt en eigen weet te maken  
3.    kan eigen bewegingsmateriaal/études op een ander overbrengen
4.    slaagt er in samen te werken met behoud van eigen verantwoordelijkheid
5.    is in staat goed te analyseren, zowel in het zelf doen als in het kijken naar de ander en weet dat vervolgens goed onder woorden te brengen
6.    het geheugen voor beweging en sensatie moet goed ontwikkeld zijn.

Werkvorm(en)

Vast onderdeel: een looptraining met de hele groep. Verder wordt er zowel individueel, à deux en in grotere formaties aan verschillende opdrachten gewerkt; en in improvisaties in een gegeven kader.

Studiemateriaal
 
Alles gebeurt op de vloer en/of in het gesprek.
 
Wijze van toetsing 
Aan het einde van de serie lessen vindt er een evaluatie plaats. Feedback wordt echter in elke les gegeven.

Beoordelingscriteria
I: 1 tm 6    II: 1 tm 6     III: 1 tm 5    IV: 1-2-3    VI: 2-5    VII: 1-2-5

 

Delen