Docent: Leela May Stokholm
Periode: 1ste semester  en 2de semester
Duur: 1 week x 2 uur – 6 weken x 3 uur – 2 weken x 4 uur
semester 2: 1 x 2 uur en 3 x 3,5 uur en 3 x 3 uur
Studiebelasting: 49,5 contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.  VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Briessen is een stem training, waarin de stem een brug is om het lichaam, de verbeelding, de innerlijke verbonden spelers vrijheid en het plezier te verbinden. Door te werken vanuit luisteren wordt een neutrale ruimte gemaakt, waarin elke geluid, trilling en klank een waarde heeft. De mate van concentratie in geluid, trilling en klank waar te kunnen nemen, bepaalt de kwaliteit en vrijheid, verbinding en theatraliteit. Het is het bewuste waarnemen en incasseren dat ten grondslag ligt aan deze lessen, waar de hoofdzakelijke werkvorm improvisatie is.
Door deze genoemde uitgangspunten wordt een werkveld ontwikkeld waarin we focus geven aan en ruimte maken voor het onbekende ipv vanuit idee, hoofd en concept te werken. Het laten ontstaan en eerlijk zijn met wat er is in het werkelijke hier en nu, schept een transparante overgave waarin kwetsbaarheid en gevoeligheid een kracht wordt, en ruimte maakt voor echte spelers vrijheid en authenticiteit en verbintenis met de eigen creatieve bron.
Na de drie jaar heeft de makende speler/ student een onuitputtelijke bron gevonden waar vanuit hij of zij authentieke materiaal kan halen. Hij of zij is in staat om zijn stem in te zetten in zijn werkzaamheden als speler en maker en kent de kracht van het associatieve, verbonden, directe, authentieke en de eerlijke taal van het intuïtieve veld. Zijn stem is een verlenging van haar of zijn lichaam en dus instrument om mee en vanuit te spelen en maken. Hij of zij kan emotionele verbinding maken met zijn stem en dat transparant communiceren.
De makende speler is in staat om te improviseren en hier binnen intelligente keuzes te maken die theatrale waarde hebben.
Kernwoorden: luisteren, verbinden, stroom, loslaten, geloofwaardig, intuïtie, niet in hoofd zitten, spel plezier, incasseren, intrinsiek, speels, jezelf kunnen verrassen, toelaten, aanwezigheid, gebruik wat er is, transparantie, communicatie, ruimte, bereik, trilling, resonans, werken met ogen dicht, overgave, associatief, poëtisch, transformatie, schakelen, spontaniteit, kwetsbaarheid, kracht, kernachtig, balans, niet weten, creatieve bron, het onbekende, zintuiglijk, ontspanning, in je energie, ruimte vanbinnen

Concrete leerdoelen
De student:
1.    is bekend en ontspannen geraakt met zijn eigen stem, als een verlenging van zijn fysieke taal, en is niet bang om die in te zetten in zijn makende spelerschap
2.    De student is in staat om vanuit zijn stem tot spel en materiaal te komen.
3.    De makende speler heeft een creatieve bron gevonden waaruit teksten, scenes, bewegings materiaal, liederen etc kan ontstaan.
4.    heeft een zintuiglijk gevoelig verbonden spelen ontwikkeld waarin de stem verbonden is met lichaam, verbeelding en het Nu.
5.    de student heeft geleerd neutraal luisteren naar klank, stem, energie en dynamiek, en ontdekt en ontwikkelt door de oordeelloosheid innerlijke vrijheid in stem, spel en makerschap.
6.    heeft een vakmanschap en zekerheid ontwikkeld in improvisatie en componeren in het moment.
7.    heeft verbinding met zijn eigen intuïtie gevonden en kan het vertalen in authentiek en eigen theatraliteit.
8.    Hij of zij kan transparant het publiek mee nemen in zijn of haar innerlijke reis in de verbeelding en belevings wereld door middel van zijn stem.
9.    Heeft een natuurlijk spel en muzikaliteit ontwikkelt en heeft duidelijk een eigen signatuur daarin.

Eerste semester
De student kan verbonden met zichzelf blijven binnen duet vorm. Door de training blijft hij of zij nieuwe mogelijkheden en verbindingen maken. Hij etableert een basis tot zijn eigen spelersbron. Hij of zij kan briesen/ improviseren vanuit bestaande tekst en vrijheid en artistiek eigen stem daarin vinden. Het werken met de klassieke Griekse tragedies is een verdieping tot verbinden met onze archetypische onderbewuste, en de dramaturgische dimensie van theatraliteit. Hoe klassiek actualiteit geven door persoonlijke waarachtige verbinding. Ook geeft het improviseren vanuit uit het hoofd geleerde bestaande tekst meer inspiratie voor eigen teksten maken, zowel als de student kennis en voorbereiding geven om niet bang te zijn om met tekst te werken. En tekst ‘niet heilig’ te maken. Als makende speler is alles materiaal.

Tweede semester
Kan briesen gebruiken als ingang tot maken en verder verdieping met eigen kwaliteit. Werkend vanuit eigen (jeugd-, puber-) herinneringen wordt een brug geleegd tot vanuit jezelf materiaal kunnen genereren, en eigen minder erkende aspecten van jezelf te integreren in je werk als makend speler. De student werkt met vrijheid en verbinding maken tussen vorm en vrijheid binnen composities kaders. Of vanuit bestaande tekst kader of werkend naar een lied binnen korte tijd kader in improvisatie.

Werkvorm(en)
Improvisatie. Solo, duet, groep. Herhaling van vrije opdracht, waardoor er verdieping komt in eigenheid en verbinding.
Stem training. Observatie/ analyse. Werk presentaties om aan publiek/ projecteren van geluid te werken. Werken met muzikanten. Verschillende ruimten. Werk presentatie. Opnemen en terugluisteren. Improviseren vanuit bestaande teksten.

Studiemateriaal
Bestaande teksten als improvisatie materiaal. Muziek van kunstenaars die een authentieke en theatrale ingang hebben tot werken. Vakliteratuur over stem/ luisteren.

Wijze van toetsing
Evaluatie/beoordeling en feedback n.a.v. permanente feedback en aanwijzingen (op de vloer). Evaluatie/beoordeling n.a.v. uitvoering presentatie(s). Schriftelijke toets: verwoorden van leerproces en inzicht in verband met andere lessen/ werkveld.

Beoordelingscriteria
 I: 1 tm 6   II: 1-2-4-5-6    III: 1 tm 5    IV: 1-2-3   VI: 2-5    VII: 1-2-5

Delen