Naar inhoud
Academie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en Dans
Academie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en Dans

Studiegids

2020-2021
 

De ATKA     
scheppende acteurs
acterende scheppers
muzikaal performers
performende muzikanten


Ter introductie op schooljaar 2020 – 2021.
De Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie heeft net als iedere andere instelling in maart 2020 te maken gekregen met de gevolgen van het Corona Virus. Voor ons was het direct duidelijk dat we de structuur van het lesprogramma zoveel mogelijk intact zouden laten en naar een online omgeving zouden verplaatsen. Dit hebben we direct de 1e week doorgevoerd. Ook de dagelijkse check-in (het dagelijks aanmelden van studenten) hebben we in plaats van in de kantine op de zesde verdieping, online aangehouden, om zo een doorlopend beeld te blijven houden van het wel en wee binnen onze community. Want uiteindelijk is dat wat onze school is: een community die samen ontdekken hoe ze binnen verschillende omstandigheden, randvoorwaarden, op verschillende plekken, in verschilende politieke klimaten, in weer en wind theater kunnen maken. 

Als deze periode voor ons iets heeft bewezen dan is het dat het maken van kunst en theater niet afhankelijk is van een virus, van de overheid, van een gebouw of van welke beperking dan ook. Er kan altijd theater worden gemaakt (grote, universele thema’s duiden en invoelbaar maken bij andere mensen) met de middelen die er wèl zijn. En dat is dan ook precies wat wij hebben gedaan en waar onze opleiding voor wil staan: een opleiding die weerbare spelers en makers aflevert en een actieve bijdrage levert aan het kunstenveld van morgen.

Ook dit nieuwe schooljaar zullen de omstandigheden anders zijn dan we gewend waren in het oude normaal. De meeste lessen kunnen niettemin binnen strenge voorwaarden gewoon fysiek plaatsvinden. Ons lesprogramma richt zich op twee aspecten: het technisch trainen van het instrument van de acteur/performer en het toepassen van dit instrument in (nagebootste) praktijksituaties en onderzoeken op welke manieren en op welke plekken dit instrument van waarde kan zijn. De opleiding ambieert meer en meer een opleiding te zijn die zich tot de wereld buiten het schoolgebouw te verhouden en op die manier te leren van deze praktijkervaringen.

In het najaar van 2020 zullen we met de hele ATKA bijvoorbeeld het project “Dare to Care” opzetten. Een project waarbij alle middagblokken met verschillende methodes, insteken en utikomsten allemaal de wereld buiten school als uitgangspunt nemen en zich actief verhouden tot “de ander” voor wie het werk gemaakt gaat worden. Dat kan dus zijn: een voorstelling, speciaal gemaakte voor mensen uit de zorg, een training in het brengen en ontwikkelen van huiskamertheater, een theatraal-muziekaal ritueel met en over bankiers op de Zuidas. Als het maar een opvatting heeft over de plek waar het project zich afspeelt en voor wie het straks waarom uitgevoerd gaat worden.

We zien weer uit naar een nieuw schooljaar. Vast en zeker met nieuwe uitdagingen in het vooruitzicht. Maar met de hechte community die onze school inmiddels is geworden en het vertrouwen in onze vaardigheid om in iedere situatie flexibel te kunnen zijn, zien we dit schooljaar vol optimisme en goede zin tegemoet.
 

Delen