De student achter het stuur: op weg naar de kern van het talent
Wij gaan ervan uit dat de aangenomen student beschikt over een uniek potentieel.
De docenten spiegelen de student zodat zelfinzicht –en bewustzijn kan ontstaan. Van studenten wordt een actieve reflectie op eigen houding en leerproces verwacht, Gaandeweg ontstaat er in de student een sense of direction richting  het eigen talent en de toekomst. De student gaat plaats nemen achter het stuur van zijn eigen ontwikkeling en leert steeds zelfstandiger studeren, acteren en creëren.
De ontwikkeling van de student is een reis in twee richtingen. Een reis naar buiten: het verkennen van nieuwe gebieden, technieken en ambacht. Alsook een reis naar binnen: Wie ben ik? Hoe moet ik mijn talent duiden? De student wordt uitgenodigd om alle interesses en fascinaties, ook als die zich ogenschijnlijk buiten het vakgebied bevinden, mee te nemen de opleiding in. Telkens wordt de student uitgedaagd zijn belevingswereld te verbinden met de nieuw opgedane kennis en vaardigheden. De docent bevraagt, prikkelt en daagt uit, voorziet in nieuwe informatie en confronteert, inspireert en traint.

De school is een plek voor proces en productgericht werk
Daarvoor zijn binnen de opleiding twee ruimtes nodig: een ruimte waarin het proces centraal staat; waarbinnen de student eindeloos mag oefenen, uitproberen, grenzen opzoeken. En een ruimte waar naar een zo goed mogelijk eindresultaat gewerkt wordt dat wordt gepresenteerd voor een publiek. De student leert zijn spel aan te scherpen in de confrontatie met toeschouwers. Alle vakken die gaan over performen, spelen en maken worden vanaf het eerste jaar in een ‘publieke’ setting afgesloten met een (interne) presentatie en een aantal reprises. De student went aan en leert van de spanning van het presenteren voor publiek.
Docenten en studenten vormen een lerende community die samen het curriculum in beweging brengen en houden. We leren door, met en van elkaar en altijd in samenhang met de omgeving en de ander. Dat wil zeggen: niet geïsoleerd, niet slechts gericht op jezelf.
Feedback van studenten is van belang in de doorontwikkeling van het curriculum en het leerplan. We orkestreren daarvoor gezamenlijke rituelen zoals onder andere de First Monday, en de evaluatie van het programma na ieder blok door Tips en Tops van studenten.

Delen