Visie en doelstellingen

De vragen die mensen hebben over zichzelf en de ander zijn talrijk en bepalend voor geluk en welzijn. Ze zijn noodzakelijk om betekenis te geven aan het samenleven. De theaterdocent speelt daarbij een belangrijke rol.Met verbeeldingskracht en speelse energie, werkend met ongetrainde spelers, zet die binnen verschillende contexten theatrale middelen in om betekenis te geven aan steeds veranderende actualiteiten. 

De theatermaker-docent stelt in het werk ‘de ander’ centraal en beweegt zich hiermee op het snijvlak van het artistiek en het pedagogisch handelen. Diegene is hierbij zowel maker, theaterpedagoog als initiator. De theatermaker-docent drukt zich uit door middel van de kunstvorm ‘theater’ en doet dat in alle mogelijke contexten en locaties zowel binnen het onderwijs als daarbuiten.

De opleiding Theaterdocent voorziet in een eerstegraads bevoegdheid. Afgestudeerden beschikken over een Bachelor of Theatre in Education en zijn theatermaker-docent.

Relatie artistiek, pedagogiek en initiator 
Het curriculum van de opleiding Theaterdocent stut op drie pijlers: het ambacht van het (theater)maken, het pedagogisch vakmanschap en de bekwaamheid om projecten te initiëren en uit te voeren. Deze drie pijlers worden, in wisselwerking met elkaar, gedurende de opleiding doorlopend getraind.          

Middels overdracht, onderzoek en training wordt de student opgeleid tot een vakbekwaam professional die in staat is de ambachtelijke training van het theatermaken te koppelen aan de pedagogiek van het werken met ‘de ander’. De theatermaker-docent is aan het eind van de opleiding in staat om eigen artistieke ideeën op theatrale wijze vorm te geven en deze uit te voeren in uiteenlopende contexten en met verschillende doelgroepen.

Tijdens de opleiding leren studenten hoe zij in elk van deze gegeven situatie een link kunnen leggen tussen hun eigen passie voor theater, de betrokken spelers en de gegeven context. De student wordt dusdanig opgeleid, dat die als artistiek initiator in staat is mogelijkheden binnen de verschillende werkvelden te zien en de aanwezige kansen te benutten. Hierdoor kan het theatermaken overal en op elk moment plaatsvinden; iedere locatie en iedere ontmoeting vormen mogelijke vertrekpunten voor een theatrale situatie.

Onderwijsvisie
Bij TdV is actualiteit en eigenaarschap van de student voor diens leerontwikkeling bepalend. Om dit te bereiken richt de opleiding zich op: het lerende vermogen van de opleiding, diversiteit en inclusie, eigenaarschap van de student, flexibel onderwijs, e-learning en het specifiek karakter van het volwassenenonderwijs. Het multidisciplinaire team, waar ervaring binnen kunst, theater, kunsteducatie, onderzoek, didactiek, e-learning en ondernemerschap samenkomt, is hiervoor initiator.  

Leergemeenschap
Samen leren is een belangrijk uitgangspunt. Het is mede de reden dat de schotten in het onderwijs zoveel mogelijk worden weggehaald. We delen werk, inspiratie, falen en successen in een gemeenschap die bestaat uit studenten, docenten en alumni. 

 

Delen