Uitgangspunten:

  • brede vertegenwoordiging en betrokkenheid van docenten en studenten;
  • slagvaardigheid met betrekking tot doorvoeren ontwikkeling onderwijs.

Kernteam Verkort
Twee docenten, een mentor, een praktijkbegeleider en een coach vormen samen met de artistiek leider het kernteam van de opleiding. Het kernteam is een adviserend orgaan. Het is betrokken bij de beleidslijnen en de kwaliteit van het onderwijs.

De deelnemers zijn werkzaam in de praktijk en vormen een vertegenwoordiging van de verschillende pijlers van de opleiding: maken, doceren en initiëren/ ondernemen. Daarnaast spelen alle leden een rol binnen de verschillende segmenten van het onderwijs binnen de opleiding. Hierdoor heeft het kernteam enerzijds veel feeling met het curriculum van de opleiding en de ontwikkeling van de studenten en anderzijds veel oog voor de ontwikkelingen binnen het werkveld en de actualiteit.

Het kernteam bestaat uit: Anouk Rutten, Sabrina van Halderen, Dennis Meyer, Dorien Folkers, Marysia Weide, Corina Lok (artistiek leider).

Denktank Onderwijs
De denktank Onderwijs is in het leven geroepen in de Coronatijd en zal in het studiejaar 20-21 een onderdeel uitmaken van de organisatie van de opleiding. De denktank bestaat uit een student uit ieder studiejaar, een praktijkbegeleider, een docent, een lid van het kernteam, het lid van de Opleidingscommissie (medezeggenschapsorgaan) en de artistiek leider.  

Deze denktank heeft een adviserende rol t.a.v. het onderwijs in Coronatijden en komt 1 x per maand bij elkaar.
 
De agenda wordt samengesteld op basis van de inbreng van de hele gemeenschap van Verkort. De leden halen de thema’s die moeten worden besproken op bij hun achterban en vertegenwoordigen die achterban tijdens de vergadering, Er wordt van iedere vergadering een verslag gemaakt dat wordt gedeeld via het digitale platform van de opleiding.

Praktijkoverleg
De praktijkbegeleiders overleggen over alle praktijkgerelateerde zaken. Dit overleg vindt 1 x per twee weken plaats. Een keer per maand is de artistiek leider aanwezig.

Afstemmingsoverleg
De artistiek leiders van Theaterdocent Voltijds en Theaterdocent Verkort overleggen om de week over inhoudelijke en praktische zaken. 

Mentoraat
De mentor voert iedere maand een gesprek met de studenten over de voortgang van de studie. In het tweede semester zijn er meerdere keuzevakken die aansluiten bij de verschillende profielen van de studenten en hun ambitie. In dat semester begeleidt de mentor de student bij het maken van een aantal keuzes binnen de keuzevakken van het programma. De mentor is verantwoordelijk voor 3 tot 4 studenten en de gesprekken vinden in groepsvorm plaats. 

De mentorgroep 
De studenten binnen een groep zijn op de hoogte van elkaars ontwikkeling, de persoonlijke ontwikkelplannen en ze lezen elkaars logboeken. De mentorgroep is in zijn totaliteit aanwezig bij de voortgangsgesprekken en beoordelingsvergadering. De mentor heeft geen lesgevende en/of begeleidende taken binnen het programma van dat studiejaar en beoordeelt de student niet. 

Praktijkbegeleider
De praktijkbegeleider is verantwoordelijk voor de begeleiding van het praktijkdeel binnen het onderwijs. De student werkt 6 uur per week (contacttijd) in de praktijk en de praktijkbegeleider bezoekt de student minimaal twee keer per blok.  Er vinden tenminste 3 gesprekken plaats binnen het blok. 

(Loopbaan) Coach
Binnen de opleiding wordt de student begeleid door een (loopbaan) coach. Met deze coach voert de student een gesprek per semester. Het gaat hier om een interpersoonlijke begeleiding op basis van onderwerpen die de student zelf aandraagt. De coaches staan op de rand van de opleiding, dat wil zeggen dat de inhoud van de gesprekken niet openbaar worden gemaakt. 

Studiebegeleider
Voor de studenten die moeite hebben met het structuren van hun werk en het nakomen van afspraken, is er een studiebegeleider. De studiebegeleider kan de student helpen, tools aanreiken en kan verwijzen naar verschillende hulplijnen (decaan, stresscursus). De studiebegeleider wordt ingezet als de student daar zelf om vraagt. Daarnaast kan de hulp van de studiebegeleider worden ingezet naar aanleiding van een integrale vergadering of n.a.v. een overleg met de mentor.

Bureau Onderwijs
De opleidingssecretaris Jolien Scholte maakt deel uit van het onderwijsbureau Theater en ondersteunt de artistiek leider c.q. de opleiding in administratieve en organisatorische zin.
 

Delen